Wifi aan boord: veel reizigers willen daar best voor betalen

Print
Wifi aan boord: veel reizigers willen daar best voor betalen

KLM Afbeelding: KLM

Luchtvaartmaatschappijen kunnen een nieuwe inkomstenbron aanboren: gebruik van wifi aan boord van een toestel. Passagiers willen er best voor betalen, blijkt uit onderzoek van de Zwitserse zakenbank Credit Suisse.

Betalen voor je bagage, wat extra beenruimte, koffie en een broodje én... voor het gebruik van het wifi-netwerk. 58 procent van de ondervraagde Amerikanen, Europeanen en Aziaten zegt in een onderzoek geld over te hebben voor wifi op de korte vlucht. Op de langere vluchten is dat 71 procent. 

Kosten
Wat voor bedragen ze ervoor over hebben? Voor de korte vlucht wordt gemiddeld 4 euro genoemd, voor lange vluchten zo'n 6 euro. Een deel van de reizigers zou inmiddels al de keuze van de luchtvaartmaatschappij laten afhangen van de kwaliteit van de wifi-verbinding, blijkt uit marktonderzoek van Credit Suisse. 

De behoefte bij passagiers zou prijsvechters als Easyjet en Ryanair wel eens een leuk extraatje kunnen opleveren, denken de onderzoekers. Deze luchtvaartmaatschappijen bieden tot nu toe nog geen wifi aan maar dat laat ongetwijfeld niet lang op zich wachten. 

Nieuwkomers 
Routehappy, een bureau dat jaarlijks onderzoek doet naar het aanbod van wifi aan boord van een toestel, telde begin dit jaar al 82 luchtvaartmaatschappijen die tegen betaling internet aanbieden. Van die 82 waren er twaalf nieuwkomers, een toename van 17 procent vergeleken met 2017. 

Vooral Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn koplopers: 86 procent biedt de service al aan. Bij niet-Amerikaanse airlines ligt dat op 32 procent. Onder andere Air Europa, Delta, Emirates, Etihad, Eurowings, EVA Air, Iberia, Kuwait, Lufthansa, SAS, Scoot, United en Virgin Atlantic hebben het reeds aan boord. 

KLM
Bij KLM wordt wifi vanaf mei ook op vrijwel alle verre vluchten aangeboden. De maatschappij biedt het aan op de Boeing 787-9 Dreamliners en laat ook zijn Boeing 777-300ER’s en Airbus A330-vloot voorzien van de apparatuur. 

De kosten voor gebruik komen overigens bij KLM een stuk hoger uit dan de prijzen die de ondervraagden in het onderzoek van Credit Suisse bereid zijn te betalen. Geen 7 euro, maar 20 euro per vlucht.