Elektrische bakfiets populair vervoersmiddel kinderdagverblijven

Print
Elektrische bakfiets populair vervoersmiddel kinderdagverblijven

Afbeelding: AD

De vier kinderen die donderdagochtend omkwamen bij een dramatisch ongeluk op een spoorwegovergang in Oss, werden vervoerd in een elektrische bolderkar.

Deze karretjes, waarbij een pedagogisch medewerker stuurt, zijn in opmars bij kinderdagverblijven. Er rijden er momenteel zo'n 3000 rond in Nederland.

'Gevaarlijk'
De elektrische bolderkar - Stint - is  goedgekeurd door de Rijksdienst voor Wegverkeer, maar Veilig verkeer Nederland noemde de Stint in april van dit jaar nog gevaarlijk. Bestuurders zouden vaak niet vaardig genoeg zijn om deze voertuigen te besturen. De Stint valt volgens de verkeersregels in de categorie 'bijzondere bromfiets', iedereen die een korte cursus heeft gevolgd en minimaal zestien jaar is, mag ermee rijden.

Pedagogisch medewerker
De elektrische bolderkar is sinds 2012 in de verkoop. Het is een populair vervoersmiddel bij kinderdagverblijven en bso's als alternatief voor busjes of taxi's, omdat de kosten van een chauffeur kunnen worden bespaard. Ook is het voertuig milieuvriendelijk. Een pedagogisch medewerker bestuurt het karretje en kan zich ondertussen bezighouden met de kinderen. De elektrische kar mag op het fietspad rijden. 

Er kunnen 10 kinderen tegelijk in de Stint, die voorzien is van heupgordels. Ook kan er een huifje op worden gezet om droog te kunnen zitten. De Stint wordt ook gebruikt voor gladheidsbestrijding en als bezorgkarretje. Het heeft een actieradius van 25 kilometer, weegt 218 kilo en is 229 cm lang en 100 cm breed.

Verschrikkeling
Een verschrikkelijk noodlottig ongeval, zo noemt de Brancheorganisatie Kinderopvang de dodelijke aanrijding  in Oss. "Zo'n tragisch ongeval is voor iedereen een zwarte dag", aldus een woordvoerder.

Zolang nog niet duidelijk is waardoor het ongeluk is gebeurd, wil de brancheorganisatie niets zeggen over bijvoorbeeld regels en afspraken. Op zich zijn de elektrische bakfietsen toegestaan "en daar gelden normale verkeersregels voor. Kinderdagverblijven hebben protocollen en afspraken met ouders. In principe mag iedere medewerker op zo'n bakfiets rijden, getraind of ongetraind, maar normaal gesproken hebben de medewerkers er ervaring mee."

Volgens de woordvoerder doen kinderdagverblijven "er alles aan om een veilig transport te garanderen. Vandaar dat zo'n ongeluk voor iedereen het ergste is wat je kan overkomen."