Ooggetuigen: bestuurster bakfiets schreeuwde om hulp

Print
Ooggetuigen: bestuurster bakfiets schreeuwde om hulp

Het besef van de gevolgen van het ongeval daalt langzaam in. Afbeelding: Reuters

Buurtbewoners en ooggetuigen hebben ernstig verslagen gereageerd op de dramatische aanrijding met een elektrische bakfiets op het spoor in Oss.

Getuigen die de botsing hebben gezien zijn direct opgevangen, maar ook veel mensen die de klap hebben gehoord en zijn gaan kijken, staan te trillen als vertellen wat ze hebben gezien.

Uit alle ooggetuigenverslagen ontstaat het beeld dat de bestuurster van de elektrische bakfiets tussen de gesloten slagbomen bij station Oss West is terechtgekomen en dat ze nog heeft geschreeuwd om hulp. Het vermoeden bestaat dat ze de controle over de bakfiets was verloren.

Vijf kinderen
De begeleidster van de kinderen was juist vertrokken bij de school die pal naast het spoor ligt. Met vijf kinderen was ze op weg naar basisschool De Korenaer aan de andere kant van het spoor, vertellen ouders van leerlingen.

De bakfiets met aan boord vijf kinderen werd geramd door de sprinter die in volle vaart op weg was van Den Bosch naar Oss. Vier kinderen overleefden de klap niet. De bestuurster is door de botsing ernstig gewond geraakt aan haar benen en heeft veel bloed verloren.

Trillen
Een buurtbewoner die ruim twee uur na de aanrijding nog staat te trillen zegt dat hij met zijn buurman naar het spoor is gelopen en de bestuurster gewond zag liggen. Toen hij een overleden kind zag, is hij omgedraaid en het verkeer gaan regelen. Net als veel getuigen dacht hij aan een aanrijding met een auto. Pas later kwam het besef dat het ging om een bakfiets van een kinderopvang die jonge kinderen in de ochtend naar school brengt.



Klap
Een jongeman zegt dat hij de klap hoorde en uit zelfbescherming niet is gaan kijken. Ook hij staat uren later met zijn moeder nog steeds stil te kijken naar de plek waar het drama zich heeft afgespeeld.

De luifels van de basisschool bij het station zijn donderdagochtend gesloten om de leerlingen niet verder verder te confronteren met alle hulpdiensten die op het spoor hun werk doen.