Limburgse bedrijven willen geld zien na gesjoemel met trucks

Print
Limburgse bedrijven willen geld zien na gesjoemel met trucks

Foto ter illustratie. Afbeelding: iStock

Roermond - 92 Limburgse bedrijven en overheden willen geld zien van truckfabrikanten. Die maakten ongeoorloofde prijsafspraken waardoor kopers van vrachtwagens veel te veel betaalden.

Tientallen bedrijven en lokale overheden in Limburg bereiden claims voor waarin ze geld terugeisen van sjoemelende truckfabrikanten. Die maakten in het diepste geheim afspraken over de verkoopprijs. Daardoor is bijvoorbeeld alleen al voor ten minste 72 brandweerwagens in heel Limburg tussen 1997 en 2011 vermoedelijk duizenden euro’s per voertuig te veel betaald.

Club
De Limburgse gedupeerden hebben zich aangesloten bij de claimclub NL Truckkartel, een initiatief van de brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), het internationale advocatenkantoor Hausfeld en transportverzekeraar TVM. NL Truckkartel start op korte termijn een rechtszaak.

'Truckkartel'
Het zijn duizelingwekkende getallen. Europa’s grootste vrachtwagenfabrikanten maakten veertien jaar lang (tussen 1997 en 2011) in het geheim verboden prijsafspraken waardoor 600.000 transportbedrijven in Europa miljarden te veel betaalden voor hun voertuigen. De zaak kwam bekend te staan als 'het truckkartel'.

De Europese Commissie deelde hiervoor reeds in 2016 een recordboete uit van 2,9 miljard euro aan Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF. De Zweedse fabrikant Scania werd vorig jaar beboet met 880,5 miljoen euro. Het Duitse MAN hoefde niets te betalen omdat die het balletje aan het rollen bracht.

Lokaal
Inmiddels ook zijn meerdere clubs claims aan het voorbereiden. Limburgse lokale overheden zoals Leudal, Venray, Maasgouw en Beesel, hebben zich bijvoorbeeld aangesloten bij NL Truckkartel, dat landelijk de kopers van 50.000 trucks vertegenwoordigt.

Duidelijkheid
Onduidelijk is wat de precieze omvang van de claim wordt, aldus woordvoerder Rob Okhuijsen van NL Truckkartel. "Eerst wordt uitgezocht hoeveel er te veel is betaald. Daarvoor moeten we duidelijk hebben hoe de prijs eruit zou hebben gezien in een wereld zonder dit kartel. Economische experts simuleren nu zo’n wereld met modellen. Daarna wordt per bedrijf of instantie gekeken wat het prijsverschil is." Wel is duidelijk volgens Okhuijsen dat het om 'duizenden euro’s schade per vrachtwagen' gaat.

Dit jaar nog zegt NL Truckkartel dagvaardingen uitbrengen tegen de truckfabrikanten.