Sinaasappel-app AH verhult misstanden Braziliaanse plantage

© iStock

Bij een van de Braziliaanse plantages die sinaasappelen leveren voor jus d'orange van de Albert Heijn is het slecht gesteld met de werkomstandigheden.

ANP

Dat blijkt uit onderzoek van Trouw, die daarvoor de nieuwe app gebruikte van de supermarktketen. Daarmee kunnen klanten sinds kort nagaan welke route hun fles sinaasappelsap heeft afgelegd. De app toont echter zelf de misstanden niet.

KippenhokMet de app wil Albert Heijn tegemoetkomen aan de toegenomen vraag van klanten naar transparantie over producten.

Het dagblad probeerde de app uit en kwam terecht op een sinaasappelplantage in Brazilië waar arbeiders in een voormalig kippenhok moesten slapen.

SchadevergoedingDe plantage is van multinational Louis Dreyfus Company, waar Albert Heijn de sinaasappelen bij inkoopt. Het bedrijf heeft vorige week een schadevergoeding opgelegd gekregen van 143.000 euro aan 34 voormalige werknemers van de plantage.

De arbeiders verbleven in onveilige en onhygiënische bouwsels zonder bedden of water en kregen minder geld dan beloofd. In de app zelf wordt over de slechte werkomstandigheden niets gemeld. Die toont alleen een foto van de boerderij.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal