Top 40 verhuist van 538 naar Qmusic

Print
Top 40 verhuist van 538 naar Qmusic

Erik de Zwart (L) en Willem van Kooten tijdens het 50-jarig jubileumfeest van de hitlijst Top 40 in 2015 Afbeelding: ANP Kippa

De Nederlandse Top 40 is vanaf januari te horen bij Qmusic. Dat laat de radiozender weten aan het AD. Radio 538, dat de iconische hitlijst momenteel uitzendt, begint na 25 jaar met een eigen lijst.

Dave Minneboo, zendermanager Qmusic, laat weten: "We zijn heel trots dat de moeder aller hitlijsten binnenkort op de vrijdagmiddag bij Qmusic te horen is. De Nederlandse Top 40 is een ijzersterk merk, dat naast radio ook online, op mobiel en social ongekende mogelijkheden kent."

Constant
Minneboo vervolgt: "De Top 40 is de enige echte hitlijst die de tand des tijds altijd heeft weten te doorstaan door constant te vernieuwen. Dit zetten we bij Qmusic dan ook door. De Top 40 wordt samengesteld door te kijken naar onder andere airplay op alle radiozenders en streamingcijfers. Bovendien hebben we bij Qmusic toegang tot 674.000 Q-members."

Qmusic is in Nederland het radiostation dat het best vertegenwoordigd is op social media en heeft veruit de grootste memberbase. Naast de uitzending op de radio gaat Qmusic rondom de Top 40 ook een nauwe samenwerking aan met het AD, dat net als Qmusic onderdeel is van De Persgroep.

'Geen resultaat'
Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Nederlandse Top 40, nam maandagochtend met verbijstering kennis van de mededeling van 538. "Radio 538 heeft vorig jaar het contract opgezegd, maar wel met de bedoeling om hem te verlengen'', legt De Zwart uit. "Dit jaar zijn we meerdere malen in gesprek gegaan met 538, maar zonder resultaat. Uiteindelijk zijn we gaan rondkijken en kwamen we met een ander voorstel. 538 beweerde te willen matchen, maar haakte maandag dus opeens af."

Toekomst
De toekomst van de Top 40 is nu in ieder geval verzekerd. "We hebben de afgelopen maanden met verschillende partijen gesprekken gevoerd. De conclusie is voor ons dat de Nederlandse Top 40 bij Qmusic het beste op haar plek is. Zowel op de radio, als door het platform dat de zender samen met het AD en de regiotitels kan bieden. We zijn klaar voor de volgende stap met de Top 40 en kijken dan ook erg uit naar deze samenwerking."