Groene rand wijkt voor fietspad

Print
Groene rand wijkt voor fietspad

Kinderen fietsen nu op de rijbaan waarover ook auto’s naar Meers gaan. Afbeelding: annemiek mommers

Stein - Technisch was het een gepuzzel maar het fietspad naar Meers komt er nu. Vanuit Stein gezien links van de weg die over een dijk gaat. Vanwege de kwetsbare ondergrond is een speciale constructie nodig.

Voor de aanleg van een fietspad in twee richtingen tussen Stein en Meers moet meer groen aan de zuidzijde van de kanaaldijk gekapt wordt. Dit is nodig om de dijk te verstevigen met zogeheten geogrid. Dit is een schuin opgebouwd roosterweefsel dat gebruikt moet worden omdat het op deze plek om technische en financiële redenen niet verantwoord is om te werken met damwanden. Daarbij worden dikke stalen platen de bodem in getrild.

Maar de opbouw van de dijkwand die de Kapelaan Berixstraat naar de brug over het Julianakanaal voert vereist een erg zware constructie die duur is. Ook het risico dat bij het inbrengen van deze wanden scheuren in de dijk ontstaan weerhoudt de gemeente Stein ervan voor deze optie te kiezen.

Volwaardig fietspad
Geogrid is ook een technisch verantwoorde keuze die bovendien past binnen het budget van 635.000 euro dat de gemeenteraad al in juli 2017 beschikbaar gesteld heeft. De raad wilde zo snel mogelijk een volwaardig fietspad om met name schooljeugd komend vanuit Meers te beschermen tegen het sterk toegenomen vrachtverkeer.

Wethouder Danny Hendrix (DOS, Fysiek Domein) erkent in een brief aan de raad dat het proces duidelijk meer tijd heeft gekost dan gedacht maar dat er nu wel een oplossing is die past binnen het budget voor het werk, dat in oktober wordt aanbesteed. Er wijkt meer groen dan gedacht maar volgens Hendrix wordt in overleg met de provincie bij de uitvoering de groenstructuur van het hele gebied meegenomen en wordt de kwaliteit van het groen juist vergroot.

Wandelpad
Het wandelpad vanaf de Kapelaan Berixstraat naar de kanaalzone loopt langs dezelfde zijde van de dijk maar blijft behouden. Om het nieuwe fietspad goed op de bestaande verkeerssituatie te laten aansluiten wordt de grens van de bebouwde kom enkele tientallen meters in de richting van het kanaal verschoven. Tijdens de aanleg van het pad blijft steeds één rijrichting tussen Stein en Meers beschikbaar voor gemotoriseerd verkeer en worden fietsers omgeleid via de parallelweg.

Adviesbureau Royal Haskoning DHV adviseerde het college van Stein te volstaan met rode fietsstroken op het asfalt maar de raad vond dat deze aanpassing fietsers onvoldoende bescherming bood en verlangde een apart pad.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen