Melkveehouders in supermarkt in gesprek met klanten

Print
Melkveehouders in supermarkt in gesprek met klanten

Afbeelding: iStock

Horst / Valkenburg / Walem / Venlo / Venray - Melkveehouders gaan zaterdag in zes Limburgse vestigingen van supermarkt Albert Heijn in gesprek met klanten. Onder de noemer van ‘Gras tot glas’ vertellen boeren aan de consument waar de melk vandaan komt en over de passie waarmee zij hun bedrijf runnen.

Landelijk doen er honderd FrieslandCampina-boeren mee. In Limburg vertellen melkveehouders in AH-winkels in Venray, Horst, Tegelen, Weert, Valkenburg en Heerlen hun verhaal.   

Deze landelijke Boer op de vloer-actie maakt deel uit van de Dutch Agri Food Week die vanaf 5 tot en met 16 oktober duurt. Tijdens die week staat voedsel en innovatie en productie in die sector centraal.   

Belangrijk
Melkveehouder Marleen Knoops-Jacobs uit Leveroy gaat zaterdag bij de Albert Heijn in Weert in gesprek met de consument. Zij vindt het belangrijk om te vertellen hoe melk wordt geproduceerd nu het aantal families dat nog boeren telt gestaag afneemt.

Ook op het platteland is de kennis over het boerenbedrijf volgens haar niet lang niets meer zo groot als vroeger. "Mensen vinden het allemaal heel vanzelfsprekend dat er het hele jaar rond een overvloedig aanbod van voedsel is. Maar zo vanzelfsprekend is dat volgens mij niet. Het moet wel geproduceerd worden. Veel mensen realiseren zich denk ik niet dat het toetje dat bij hen op tafel staat, van melk gemaakt kan zijn van een melkveebedrijf bij hen om de hoek.’’

Ze is benieuwd welke vragen zij van consumenten krijgt. Daarnaast wil ze ook graag weten wat mensen weten over de actuele discussies en maatregelen waar de melkveehouderij mee heeft te maken. Daarbij gaat het om zaken als weidegang, reductie van koeien en investeringen op jet gebied van milieu- en  dierenwelzijn.