Concentratie op school: onderzoek hulpmiddel voor scholier in Limburg

Print
Concentratie op school: onderzoek hulpmiddel voor scholier in Limburg

Een tangle, een kronkelige ketting waar je handen eindeloos in kunnen bewegen. Afbeelding: René Corten

Scholen kopen ze met dozen tegelijk: hulpmiddelen die drukke, onrustige of dromerige kinderen moeten helpen bij het concentreren. Maar of het werkt, is nog maar de vraag. In Limburg is er een onderzoek naar gestart.

Basisscholen zetten steeds meer hulpmiddelen in die ervoor moeten zorgen dat kinderen zich beter kunnen concentreren. Probleem is echter dat ze geen idee hebben of die wiebelkussens, gehoorbeschermers en tangles ook daadwerkelijk helpen, of dat ze wellicht zelfs averechts werken.

In Limburg wordt het effect van de hulpmiddelen op het gedrag van kinderen nu onderzocht. Dit onder aanvoering van de Open Universiteit in Heerlen, met medewerking van diverse scholen uit de hele provincie.

Diverse middelen
Dat onderzoek is hoognodig, vindt Patty Vennekens, bestuurslid van Ketp (Kinderergotherapiepraktijken Nederland) en zelf ergotherapeut in de regio Venlo-Venray-Bergen. "Soms heeft meer dan de helft van de klas zo’n koptelefoon op. Je doet kinderen tekort als je ze een hulpmiddel geeft dat ze niet eens nodig hebben."

Hulpmiddelen als gehoorkappen (koptelefoons) en wiebelkussens worden vaak ingezet bij drukke, onrustige of dromerige kinderen. De leerkracht hoopt dan dat het kind zich beter kan concentreren. Leveranciers van de spullen zien dan ook een enorme toename in de verkoop: de hulpmiddelen worden vaak in partijen van tientallen per school gekocht. Volgens Vennekens wordt er nu te snel naar een hulpmiddel gegrepen, terwijl je kinderen ook kunt leren om met prikkels om te gaan. "Zo leer je kinderen hun aandacht te verdelen. Dat vraag je ook van het kind als je het in het verkeer laat fietsen. Dat kun je ze ook leren op school."

Problemen
Dat basisschoolleerlingen concentratieproblemen hebben in de klas, staat vast. Rond de 30 procent heeft last van geroezemoes of dwaalt geregeld af en neemt niks op, zo blijkt al uit een voorlopig onderzoek van de Open Universiteit.

Welk hulpmiddel bij welk kind helpt, is een van de centrale vragen bij het vervolgonderzoek.

Lees ook: Last van geroezemoes in de klas: helpt een koptelefoon?