Picnic doet Verstappen-zaak dunnetjes over in wedstrijd

Print
Picnic doet Verstappen-zaak dunnetjes over in wedstrijd

Afbeelding: ANP

De online supermarkt Picnic houdt een pleitwedstrijd voor rechtenstudenten onder de noemer 'to parodie or not to parodie'.

In 2016 maakte Picnic reclame met een filmpje op Facebook, waarin een Max Verstappen look-a-like figureerde. Een knipoog naar de commercials van supermarkt Jumbo, een grote sponsor van de Formule 1-coureur. Het management van Verstappen zag er de humor niet van in en spande een rechtszaak aan tegen Picnic, dat door de rechterbank werd veroordeeld tot het betalen van 150.000 euro schadevergoeding. Er was inbreuk gepleegd op het portretrecht van de Limburger.

Relatief nieuw
Picnic - sinds kort ook in Venlo actief - ging in hoger beroep. Die zaak dient binnenkort. In aanloop naar de zitting wil Picnic weten hoe de juristen van de toekomst tegen de zaak aankijken. 'Omdat geschillen die voortvloeien uit het gebruik van social media relatief nieuw zijn, is het recht op dit gebied nog vol in de maak', verklaart de online supermarkt op de eigen website.

Jury
De wedstrijd is voor 'studenten met een mening' van de universiteiten in Utrecht, Leiden, Rotterdam, Nijmegen en Amsterdam. In drie rondes strijden telkens twee teams van vier studenten tegen elkaar. In elke ronde staat een deelthema centraal (rechtmatigheid, schadevergoeding en -berekening en maatschappelijk belang). Elk team krijgt een kwartier om een onafhankelijke jury te overtuigen. De jury kiest de twee teams die het in de finale tegen elkaar opnemen.