Veel meer klachten over vliegveld Beek sinds komst Corendon

Print

Een toestel van Corendon op het vliegveld in Beek. Afbeelding: ANP/Marcel van Hoorn

Maastricht-Airport - Veel meer klachten, veel meer klagers. Het jongste overzicht van vliegveld Beek is duidelijk. Vooral nadat Corendon is gestart, hebben omwonenden de klachtentelefoon veelvuldig gebeld.

Een toename van 337 procent: dat is een groeicijfer waar de bedrijfsvoering van Maastricht Aachen Airport jaloers op zou zijn. Nu groeit de omzet van het vliegveld sinds vorig jaar onmiskenbaar, maar veel harder stijgen het aantal klachten en aantal mensen dat een klacht indient bij de provinciale klachtentelefoon.

Duidelijk
Het nog niet gepubliceerde klachtenrapport van het tweede kwartaal van dit jaar laat twee duidelijke stijgingen zien. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2017 is er sprake van meer dan een verviervoudiging van het aantal klachten. Maar ook is er in april, mei en juni van dit jaar duidelijk meer geklaagd dan in de drie maanden daarvoor, bijna drieduizend keer vaker ofwel 68 procent.
(Klik op de afbeelding voor een grotere weergave)

De laatste stijging is waarschijnlijk te verklaren door de Turkse maatschappij Corendon, die medio april is begonnen met haar vluchten vanaf Beek. Ook doen steeds meer zware vrachttoestellen de luchthaven aan. Volgens secretaris Peter Simons van de Stichting Klachtentelefoon Luchtverkeer Zuid-Limburg is er nog een factor die de toename kan verklaren.

Discussie
"Als er een discussie speelt over een luchthaven, zoals hier, dan heeft dat effect op het aantal klachten. Mensen worden met de neus op de feiten gedrukt. Dat triggert hen om een klacht in te dienen. Dat zie je ook bij andere luchthavens”, zegt Simons. De meeste klagers en klachten komen uit de gemeente Meerssen, daarna uit Maastricht en Beek. Het grootste deel van de klachten, 4909 ofwel 68 procent, is ingediend door slechts 38 (9 procent) klagers. De andere bijna 400 klagers hebben voor 2320 klachten gezorgd. De meeste klagers houden het echter bij een enkele of twee klachten.

'Logisch'
Woordvoerder Hella Hendriks van Maastricht Aachen Airport wijst erop dat de middelste waarde van het aantal klachten constant blijft: twee klachten per klager per kwartaal. De absolute toename verbaast de luchthaven niet. "Meer klachten is logisch omdat we groeien. Maar we vinden dat iedere klacht er eentje te veel is”, zegt Hendriks.

De klachten over het derde kwartaal zijn nog niet bekend. Simons verwacht hetzelfde beeld als in het tweede kwartaal. De luchthaven wijst op een mogelijk verdere groei vanwege het weer in de zomer. Door de hitte waren veel mensen buiten, door de wind zijn veel vliegtuigen in noordelijke richting vertrokken.