Na Stint nu ook zorgen over remsysteem scootmobiel: 'Ik snap niet waar die verhalen vandaan komen'

Print
Na Stint nu ook zorgen over remsysteem scootmobiel: 'Ik snap niet waar die verhalen vandaan komen'

Matheu Schleepen."Het is lastig draaien in de bochten.” Afbeelding: peter schols

Kerkrade - Is het remsysteem van de scootmobiel gevaarlijk? Dat wil het kabinet weten. In vergrijsd Kerkrade wordt vooral luchtig gereageerd op recente noodsignalen. Al komt niet iedereen ongeschonden door de bocht.

‘Let op!’, luidt de tekst die achterop de scootmobiel van Matheu Schleepen prijkt. Een waarschuwing die voor zijn medeweggebruikers is bedoeld, maar het grootste gevaar heeft hij toch van zijn eigen voertuig te duchten, verzucht de 74-jarige Kerkradenaar.

In de drie jaar dat hij op zijn scootmobiel rijdt, is hij toch al zo’n tien keer letterlijk uit de bocht gevlogen en belandde hij op het asfalt. "Het is lastig draaien in die bochten”, klaagt Schleepen. En als hij de problemen voelt aankomen, heeft hij als schrikreactie vaak de neiging in de rem te knijpen.

En dat is net het probleem: een scootmobiel heeft namelijk geen rem, maar alleen een gashendel. Wil je stoppen, dan moet je die alleen maar loslaten, je moet er niet in knijpen. Als je dat doet, maak je net als Schleepen juist meer vaart. Dat kan pijnlijk uitpakken, zo heeft hij al een paar keer aan den lijve ervaren.

Stint
"Levensgevaarlijk”, zo noemt hij zijn driewieler. Zover wil staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) nu nog niet gaan. Zij gaf deze week wél de opdracht tot wetenschappelijk onderzoek naar de veiligheid van de scootmobiel. Aanleiding hiervoor vormde het bericht dat het remsysteem van het voertuig mogelijk net zo gevaarlijk is als dat van de Stint. Dat was een signaal dat Van Veldhoven niet kon negeren na de tragedie in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen.

Ongevallen
Er rijden nu al een paar honderdduizend scootmobiels rond in Nederland, en zeker ook in Limburg zie je ze veel. Feit is ook dat de veelal oudere bestuurders in toenemende mate bij ongevallen zijn betrokken. Niet alleen komen er steeds meer mensen op de spoedeisende hulp terecht (1600 in 2018), ook het aantal dodelijke slachtoffers steeg van 19 in 2010 naar 38 in 2016. Dat is naar verhouding een veelvoud van het aantal fietsers en automobilisten die omkwamen, zo wijzen de landelijke cijfers uit. In Limburg kwamen dit jaar drie scootmobielers om op een totaal van 38 doden in het verkeer.

De vraag is waar dat aan ligt. De hoge leeftijd van de bestuurders, hun rijgedrag en dat van de andere weggebruikers, de techniek? Onderzoek uit 2012 wees op een mix van oorzaken, maar ruim van een kwart van de ongevallen zou te wijten zijn aan fouten bij het bedienen van de scootmobiel. Deze week sloegen ook deskundigen alarm over het gas- en remsysteem van dit voertuig. Levensgevaarlijk.

Levenslijn
Een geluid dat Kerkradenaar Schleepen onderschrijft. De meeste medegebruikers van de scootmobiel in zijn stad denken daar echter anders over, zo blijkt uit een rondgang in het hart van de vergrijsde stad. "Hier rijden de meeste scootmobiels rond”, weet de 89-jarige Bert Neelen te melden. Net als bijna alle andere gebruikers is hij zielsgelukkig met zijn ‘levenslijn met de buitenwereld’. Dat vertoont geen nukken, en reageert goed op zijn handelingen, weet Neelen. De meeste weggebruikers houden goed rekening met scootmobielers, "maar ik moet zelf natuurlijk ook goed uitkijken.” Dat geluid onderschrijft Germaine Engelen (32). "Je moet geen gas geven en denken ‘de rest let wel op me’.”

Een paar andere scootmobielers zetten er evengoed de sokken in. Met 20 kilometer per uur of meer ‘racen’ ze door het stadscentrum. "Sommigen denken ze dat ze de koning zijn als ze op zo’n ding zitten”, verklaart John Huijnen (63). Problemen met zijn voertuig heeft hij niet. Net zomin als Hans Niemarkt (75) - "ik snap niet waar die verhalen allemaal vandaan komen” - en kersvers Kerkradenaar Jan Gerlag (74). "Allemaal lulkoek”, noemt Gerlag de geluiden over het mogelijk gevaarlijke gas-remsysteem. "Je laat de hendel los en binnen twee meter sta je stil.”

Letsel
De hoge leeftijd van bestuurders is volgens hem de reden van veel ongevallen. Of het komt door anderen. Zelf werd hij vorig jaar op een parkeerplaats in Simpelveld aangereden door een Belgische vrouw die hem over het hoofd zag. Hij liep letsel op aan zijn been. Drie jaar geleden op Gran Canaria was Gerlag er ernstiger aan toe. In een winkelcentrum kieperde hij met zijn scootmobiel drie meter naar beneden, met als gevolg een verbrijzelde heup en schouder. "Een fout van de gemeente. Ze hadden de afzetting weggehaald.”

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →