Emoties lopen hoog op: omwonenden vliegveld Beek sturen massaal brieven over geluidshinder

Print
Emoties lopen hoog op: omwonenden vliegveld Beek sturen massaal brieven over geluidshinder

Afbeelding: De Limburger

Maastricht-Airport - Geluidsoverlast vroeg in de ochtend en ’s avonds laat. De emoties liepen hoog op tijdens een publiek overleg over de uitbreiding van MAA, het vliegveld in Beek. De vergadering werd geschorst toen het over de afwaaiende dakpannen ging.

Omwonenden van Maastricht Aachen Airport (MAA) hebben de afgelopen weken veertig brieven met hun grieven over overlast naar de Commissie Regionaal Overleg (CRO) Luchthaven Maastricht gestuurd. In dat overlegorgaan zijn alle belanghebbenden vertegenwoordigd: gemeenten, provincie, vliegveld, omwonenden en milieuorganisaties.

Geluidshinder
De brieven gaan over geluidshinder bij het taxiën, opstijgen en landen van zware vrachtvliegtuigen, over het bijna dagelijks om zes uur ’s ochtends gewekt worden door de eerste vakantievlucht van Corendon, terwijl diezelfde maatschappij vaak ’s avonds te laat terugkeert, over vermoedens dat de toestellen voor veel fijnstof zorgen, over afwaaiende dakpannen en de dringende wens dat geluid en fijnstof objectief worden gemeten.

Tot grote verontwaardiging van de overvolle publieke tribune werden de brieven tijdens deze reguliere vergadering van het CRO niet inhoudelijk behandeld: dat gebeurt later in een aparte werkgroep. Wel werd in de CRO duidelijk dat er snel een goed onderzoek naar ultrafijnstof rond MAA komt. Ook werd de spoedige installatie van geluidmeetpunten aan beide uiteinden van de luchthaven toegezegd.

Emoties
De emoties liepen hoog op toen het over de recent afgewaaide dakpannen ging. MAA-directeur Jos Roeven verklaarde dat de luchthaven de schade steeds zo snel mogelijk laat herstellen, maar dat er ook een keer is getwijfeld over de oorzaak van de schade. Daarop werd hij door mensen uit het publiek luidkeels van leugens beschuldigd. Voor voorzitter Hub Meijer was dat aanleiding om de vergadering een kwartier te schorsen opdat de gemoederen konden bedaren.

Besluit
Een definitief luchthavenbesluit over het gebruik van een extra stuk start- en landingsbaan van 250 meter, zal nog geruime tijd - wellicht een paar jaar - op zich laten wachten, bleek tijdens de vergadering. De minister van Infrastructuur heeft dat zeer recent in een mail aan het vliegveld laten blijken. In de praktijk verandert dat niets, want de minister gedoogt nu al dat die 250 extra meters worden gebruikt, zodat zwaardere vrachtvliegtuigen het vliegveld kunnen aandoen.

In het afgelopen halfjaar is volgens CRO-lid Clemens Degenaar 46 maal een vliegtuig te laat - dus na 23.00 uur - geland op MAA. In de meeste gevallen was dat Corendon. Dit bedrijf probeert tussen 6.00 en 23.00 uur twee keer op en neer naar een vakantiebestemming te vliegen. Dat lukt niet altijd binnen de gestelde tijd, volgens Roeven komt dat niet door een te krap vluchtschema, maar door vertragingen in het luchtruim en stakingen. Hij is daarover in gesprek met Corendon.