Preview nieuwste film van Peter Crins: Grensgeval

Print

Peter Crins legt de laatste hand aan zijn film Grensgeval. Afbeelding: VIA Leudal

Hunsel - In de bekroonde film De Meysenberg laat de Limburgse cineast Peter Crins het publiek kennis maken met ‘oral history’. Aan de hand van verhalen van door hem geïnterviewde streekgenoten laat hij ons de geschiedenis van de boerderij van zijn moeders familie meebeleven. In zijn nieuwste film ‘Grensgeval’ gaat hij ‘slechts ‘100 jaar terug in de tijd.

Gravilo Princip werd bekend als de moordenaar van Frans Ferdinand van Oostenrijk, een daad die de directe aanleiding voor de Eerste Wereldoorlog vormde. In de nieuwste film van filmmaker Peter Crins die de titel ‘Grensgeval’ gekregen heeft, wordt Princip echter slechts eenmaal genoemd. De veel minder bekende streekbewoner Tjeu Jonckers uit Nederweert wordt door Crins daarentegen veelvuldig opgevoerd omdat Jonckers in zijn sappig dialect constateert dat de mensen die het meegemaakt hebben er nog maar zo weinig van weten. “Maar ik weet het nog precies.” Ook in de epiloog is het opnieuw Jonckers die wijs vaststelt dat dergelijke conflicten vermeden zouden moeten worden.

Impact van de strijd

De Eerste Wereldoorlog en de impact van die strijd op het leven van de grensbewoners aan de Nederlands-Belgische grens zijn de thema’s van deze productie. Opnieuw heeft Crins minutieus zijn zeer omvangrijke interviewarchief doorgespit. Deze keer opzoek naar informatie die verwijst naar ‘De Grote Oorlog’, zoals de Eerste Wereldoorlog aan de Belgische zijde van de grens genoemd wordt. De interviews, die vaak al vele jaren geleden hebben plaatsgevonden en waarvan de meeste gesprekspartners van Crins inmiddels zijn overleden, leveren boeiende ooggetuigenverslagen op die door Crins vakkundig in ‘Grensgeval’ zijn verwerkt. De persoonlijke ervaringen van de geïnterviewden aan beide zijden van de grens worden aangevuld en bevestigd door middel van documenten, geluidsfragmenten, foto’s en filmbeelden. Geluidsfragmenten waarin Belgische oud-strijders uit onze grensstreek vertellen over hun frontervaringen nabij het riviertje de IJzer, geven de gruwelijkheid en zinloosheid van deze strijd treffend weer.

Facetten en gevolgen van de oorlog

Veel facetten van de oorlog en de gevolgen ervan voor onze grensstreek passeren in deze film de revue: De Duitse inval in België, de komst van de Franse vluchtelingen, de voedseltekorten, het smokkelen van levensbehoeften en de ramp in Hamont komen uitgebreid aan bod. De al genoemde Tjeu Jonckers gaat uitgebreid en zeer gedetailleerd in op de gevolgen van de oorlog voor de Nederlandse kant van de grens. Hij vertelt over de mobilisatie van het Nederlandse leger. Vanwege de mobilisatie van zijn oudere broer kreeg hij dit uit de eerste hand mee. Ook over ‘De Dodendraad’, een onder stroom staande afrastering langs de hele Nederlands-Belgische grens, laat Peter Crins grensbewoners aan het woord. Deze grensafscheiding is nu 100 jaar na de oorlog op diverse plaatsen aan de grens waaronder bij Molenbeersel nagebouwd om in 2018 een indruk te geven van de toenmalige situatie. ‘Grensgeval’ bevat niet alleen oude filmbeelden.

Crins heeft bij zijn nieuwe film ook van moderne mogelijkheden gebruik gemaakt door met een drone gemaakte shots in de film te monteren. De meeslepende filmmuziek met een herkenbaar terugkerend thema is in tegenstelling tot de vorige producties van Peter Crins speciaal voor deze film gecomponeerd en geproduceerd door zijn neef Tim Crins.

Première

Grensgeval beleeft zijn première in november in de grenssteden Weert en Hamont waaraan de oorlog bepaald niet ongemerkt voorbij ging. Weert kreeg te maken met duizenden Belgische vluchtelingen en in het Belgische Hamont, net achter de grens bij Weert ontplofte in 1918 een munitietrein van het terugtrekkende Duitse leger met honderden doden tot gevolg. Peter Crins geeft desgevraagd aan nog geen plannen voor een nieuwe productie te hebben. “Het werken aan deze film heeft lang geduurd. Ik ben er vier jaar geleden mee begonnen. De hele productie nam net zoveel tijd in beslag als de oorlog zelf. Nu even rust!”

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje