'Boer krijgt te weinig voor zijn product'

Print
'Boer krijgt te weinig voor zijn product'

Een kilo aardappelen kost in de winkel 1,30 euro. De boer krijgt veertien cent per kilo. Afbeelding: ANP

Boeren en tuinders krijgen te weinig geld voor wat ze produceren. Hun inkomen staat onder druk, terwijl de kostprijs door investeringen in duurzame maatregelen oploopt. Dat vindt LTO Nederland. De land- en tuinbouworganisatie is de campagne #watkrijgtdeboer begonnen om consumenten te laten zien hoe scheef de prijsverhoudingen zijn.

"Een literpak melk kost in de supermarkt negentig cent. Daarvan krijgt de boer zo'n 0,33 cent. Een aardappelteler ontvangt van een kilo aardappelen die in de supermarkt 1,30 kost, gemiddeld veertien cent. En pluimveehouders ontvangen voor tien middelgrote scharreleieren tachtig cent, terwijl de consument daarvoor 2,24 euro afrekent. Wat ons betreft is de prijsverhouding scheef. Er vloeit te weinig geld terug naar de boer. Aan de hand van deze voorbeelden van consumentenprijzen en boerenprijzen willen we de scheve situatie laten zien waar veel consumenten geen weet van hebben’’, aldus LTO-woordvoerder Esther de Snoo. De cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Universiteit Wageningen. "Daarnaast hebben we boeren zelf ook gevraagd of de prijzen kloppen.’’

Wakker schudden
LTO heeft de inkomenspositie van boeren al vaker aan de kaak gesteld, maar hoopt nu de politiek wakker te schudden. "Deze week wordt de begroting van landbouwminister Carola Schouten behandeld in de Tweede Kamer. Zij heeft veel aandacht voor duurzaamheid, maar het ontbreekt wat ons betreft aan een grondige economische onderbouwing. Boeren zijn zeker bereid te investeren in duurzamer en diervriendelijker produceren. Maar daar horen investeringen bij die de kostprijs verhogen. Deze extra kosten krijgen ze nu nog niet terugverdiend, dat zou moeten veranderen’’, zegt De Snoo. 

Prijsafspraken
Om de prijsverhoudingen meer in evenwicht te krijgen, kan het maken van prijsafspraken tussen producent en afnemer volgens de LTO een oplossing zijn. "Om dit mogelijk te maken, hebben we de politiek nodig om de regels rond prijsafspraken te versoepelen. We hebben met het project Kip van Morgen gezien dat we anders problemen krijgen met de Mededingingswet. Kip van Morgen is een paar jaar geleden bedacht om voor een goede prijs een diervriendelijker product op de markt te zetten, maar is mislukt doordat de prijsafspraken tegen de regels waren. Er werd onder meer gevreesd voor kartelvorming.’’ 

Flexibeler
Volgens LTO zouden de huidige regels best wat flexibeler kunnen. "We willen hoe dan ook aan tafel met politieke partijen, supermarkten en andere afnemers om te kijken hoe het beter kan’’, concludeert De Snoo. De campagne #watkrijgtdeboer bestaat voornamelijk uit het versturen van tweets.