Hoger beroep om ‘oneerlijk proces’ stint

Print
Hoger beroep om ‘oneerlijk proces’ stint

Twee medewerkers van Stint in de rechtbank van Utrecht. Afbeelding: ANP

Kinderopvang Het Kinderstraatje in Almere is bij de Raad van State in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de voorzieningenrechter over de stint. De rechter bepaalde vorige week dat de elektrische bolderkar terecht van de openbare weg is gehaald in afwachting van de uitkomsten van een onderzoek naar de veiligheid van het voertuig.

Het is niet gebruikelijk om in beroep te gaan na een kort geding met zogeheten voorlopige voorzieningen, maar volgens de advocaat was er geen sprake van een eerlijk proces.

Advocaat Werner van Bentem verwijst onder meer naar een ‘aanvullende verklaring’ waarop de rechter zich heeft gebaseerd, zo bleek uit het vonnis. Deze verklaring was evenwel niet ingebracht door een van de partijen in het proces. Ook komt de raadsman terug op de volgens hem tegenstrijdige en onjuiste informatie die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaf rondom het melden van wijzigingen in het ontwerp.

Terecht
Volgens de rechter mocht minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de stint terecht van de weg halen. Dat besluit werd genomen op basis van meerdere ernstige incidenten die verband houden met de rem. Er werd vastgesteld dat de Stint ‘op hol kan slaan’ en dat de rem dan niet krachtig genoeg is om de elektrische bolderkar te stoppen.

Van Nieuwenhuizen gaf vorige week aan dat de uitspraak vervelend is voor veel gebruikers van de stint. "Maar voor mij staat de veiligheid echt voorop. Uiteraard wil ik zo snel mogelijk duidelijkheid bieden over of en hoe de stint weer veilig de weg op kan. Daar hebben we de uitkomsten van het nu lopende onderzoek van TNO voor nodig. Totdat die uitkomsten bekend zijn, neem ik dan ook geen besluit.”

Onderzoeksinstituut TNO komt naar verwachting rond de jaarwisseling met een rapport hierover naar buiten. "Dat is het eerste moment waarop ik mij zal beraden op de volgende stappen”, aldus Van Nieuwenhuizen. Daarnaast kijken verkeersonderzoeksbureau SWOV en de RDW nog naar de toelatingsprocedures voor voertuigen als de Stint. De uitslag van dat onderzoek komt ‘begin volgend jaar’, aldus een woordvoerder van het SWOV.

Handen in het haar
Veel kinderdagverblijven zitten met de handen in het haar sinds de Stints na het dramatische ongeval in Oss op 20 september, sinds 1 oktober niet meer gebruikt mogen worden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft twijfels over de veiligheid, maar uit enquêtes van diverse brancheorganisaties bleek afgelopen dagen dat opvangorganisatie én ouders dolgraag het vervoermiddel weer terug willen hebben, desnoods met een aantal aanpassingen.

De vrolijk ogende karretjes waren ideaal om met kinderen naar plekken te gaan, waar ze anders niet zo snel zouden komen. Nu moeten er vaak busjes worden ingehuurd om de kinderen te vervoeren en dat is een enorme extra kostenpost. Bovendien zorgt dat voor onveilige situaties bij scholen waar de kinderen worden opgehaald, stellen de opvangorganisaties en ouders.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →