Er zijn twee types filerijders. Welke ben jij?

Print
Er zijn twee types filerijders. Welke ben jij?

Afbeelding: Peter Schols

BLOG - Het is weer zover. De tweede keer deze week. Nog voor het oprijden van de A2 hoor ik op de radio dat er in Nederland 1100 kilometer file staat. 1100 kilometer. Een record!

Op mijn route staat slechts vijftien kilometer. De oorzaak? Een gekantelde vrachtwagen. Lekker dan. Het rondje hardlopen kan ik vanavond wel vergeten. Ik probeer mijn gedachte te parkeren. Het lukt aardig. Spitsvondig bedenk ik dat ik via Susteren kan omrijden.

Jammer dat honderden weggebruikers hetzelfde doen. Ergens tussen Susteren en Echt begint het gekerm en gekreun. Hoe lang sta ik hier nu al? Ik maak stuurbewegingen naar links en rechts om te kijken welke pannenkoek nu weer verzuimt aan te sluiten. De man achter mij maakt zich niet druk en trommelt vrolijk op zijn stuur. Het is de relaxte filerijder. Het type dat geniet van zijn me-time en gesandwitched tussen twee auto’s bedenkt wat hij vanavond eet. De rest - incluis ondergetekende - is van een ander kaliber. Het zijn de droeftoeters, de hooligans van de snelweg.

Het einde van de blikken polonaise komt in zicht en de kurk gaat van de fles. Ik wil naar huis. Nu. En het kan me niet snel genoeg gaan. De vertegenwoordiger die zo gefixeerd is op het vinden van zijn neusamandelen dat hij niet meer weet waar het gaspedaal zit, de meneer in zijn Mitsubishi Spacestar (behoeft geen uitleg), de bitch on board die vooral oog heeft voor haar mobieltje en de vrachtwagenchauffeur uit Tsjechië die denkt dat hij in Engeland is. Ik irriteer me aan alle potentiële fileveroorzakers. Zelfs aan de dame in de cinquecento die vrolijk met de radio meeblèrt. Zou ze meezingen met Brothers in Arms of eentje van Clouseau? Uptempo is het in ieder geval niet. Op hun beurt zullen zij zich ergeren aan mij; de dame die voorbij stuift en bij het inhalen link naar rechts kijkt.

Je zou die vertegenwoordiger, meneer Mitsubishi, bitch on board en de vrachtwagenchauffeur een rijverbod kunnen geven. De dame in de cinquecento een nieuwe playlist en hooligans als ik wat kalmeringstabletten. Helaas is dat niet voldoende. Want het probleem? Dat is veel groter.

Hoe verschillend de hierboven genoemde weggebruikers ook zijn, ze hebben allen wat gemeen. Wat is het geval? Ze zitten alleen in de auto. Ze rijden naar het werk, weer naar huis of zijn voor het werk onderweg. Gestimuleerd om het anders te doen, worden ze niet. Ze krijgen toch wel reiskostenvergoeding.

Vooral de werkgever – die jaarlijks miljoenen misloopt omdat werknemers veelvuldig in de file staan - heeft een belangrijke rol bij het oplossen van het fileprobleem. Haal die leaseauto’s van de weg, stimuleer thuiswerken en keer alleen reiskostenvergoeding uit aan werknemers die twee of drie personen meenemen. Reduceert ook het stressniveau van je personeel. Mocht je highway hooligans in dienst hebben.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →