Defect rampvliegtuig dreigt ook bij andere nieuwe toestellen

Print
Defect rampvliegtuig dreigt ook bij andere nieuwe toestellen

Een nieuwe Boeing 737 MAX 7 na zijn eerste vlucht op Boeing Field in Seattle Afbeelding: AFP

Het defect waardoor het gloednieuwe vliegtuig van de Indonesische Lion Air waarschijnlijk is neergestort, kan ook bij andere toestellen van het type Boeing 737 MAX 8 en MAX 9 voorkomen.

Daarvoor waarschuwen de vliegtuigbouwer en de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. 

Vliegtuigfabrikant Boeing heeft alle luchtvaartmaatschappijen gewaarschuwd die met toestellen van zijn nieuwste model vliegen. De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) heeft een noodrichtlijn gepubliceerd waarin staat hoe piloten moeten handelen als een fout in de software opduikt.

Duikvlucht
Door die fout geeft een sensor verkeerde signalen af, waardoor het toestel op de automatische piloot een duikvlucht kan inzetten. Volgens onderzoekers was dat waarschijnlijk de oorzaak van de crash in de Javazee waarbij alle 189 passagiers om het leven kwamen. 

Het Lion Air-toestel was pas twee maanden oud. Direct na vertrek uit Jakarta kwam het in de problemen. De piloot vroeg toestemming om terug te keren naar het vliegveld, maar dat lukte niet. Dertien minuten na vertrek stortte het vliegtuig in de Javazee. 

Kapotte meter
Tijdens de laatste vier vluchten van zijn zeer korte loopbaan kampte het ramptoestel met een kapotte vliegsnelheidsmeter, bleek uit gegevens uit zijn zwarte doos.  Dat probleem is gerelateerd aan de softwarefout van de belangrijke angle of attack-sensor. Die ‘invalshoeksensor’ moet ervoor zorgen dat het vliegtuig zijn neus recht houdt.

De dag voor de noodlottige vlucht kwam het Lion Air-toestel daardoor al in de problemen. Vlak nadat het was opgestegen in Bali belandde het vliegtuig in een duikvlucht. Toen kon de piloot echter nog wel op tijd ingrijpen. Op een lagere hoogte dan normaal vloog hij door naar Jakarta. Een dag later klapte het vliegtuig met zeer hoge snelheid in het water. 

Geen inspecties
Boeing heeft wereldwijd 219 vliegtuigen van de bewuste MAX-types aan klanten geleverd. Die hoeven volgens de fabrikant geen extra inspecties uit te voeren of andere actie te ondernemen. De instructies in de vlieghandleiding volgen zou voldoende moeten zijn om ongelukken te voorkomen. In de noodrichtlijn van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit staat dezelfde instructie. 

De Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, Transavia en TUI Nederland vliegen volgens hun websites niet met het bewuste vliegtuigtype.