Tientallen Limburgse infraprojecten op losse schroeven

Print
Tientallen Limburgse infraprojecten op losse schroeven

Afbeelding: iStock

Van tientallen grote infraprojecten is het onzeker of ze doorgaan. De provincie heeft geen geld om ze allemaal uit te voeren. 31 projecten worden opnieuw tegen het licht gehouden.

Als alle nieuwe wegen, spoorlijnen en fietspaden die op de rol staan daadwerkelijk worden aangelegd in Limburg, komt de provincie op termijn 150 tot 200 miljoen euro te kort. Provinciale Staten kregen daarom woensdag een shortlist aangeleverd met daarop 31 infraprojecten. Na de verkiezingen moeten partijen beslissen welke ze willen schrappen of versoberen. Een andere optie is om fors meer geld uit te trekken voor infrastructuur.

Urgentie
De totale lijst van projecten is nog vele malen langer. Gedeputeerde Eric Geurts (Mobiliteit) telt 400 lopende dossiers waar de provincie aan meebetaalt. Het gros daarvan kan niet meer teruggedraaid worden omdat ze al in gang gezet zijn, omdat er contracten met aannemers gesloten zijn of subsidies zijn verstrekt. De 31 overgebleven projecten zijn op volgorde van urgentie geplaatst. Door een team van experts is onderzocht wat ze stuk voor stuk opleveren voor de verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid en duurzaamheid.

Railterminal
Onderaan de lijst bungelen bijvoorbeeld de aanleg van een randweg in Nederweert en de reconstructie van de N280 in Leudal. In Zuid-Limburg gaat het om de Avantislijn tussen Kerkrade en Aken en de sneltram Hasselt-Maastricht. Ook de bargeterminal bij de jachthaven in Venlo en de reconstructie van de N270 bij Venray scoren lager dan gemiddeld.

De provincie heeft de 31 projecten getoetst op de criteria veiligheid, verkeersdoorstroom, leefbaarheid en duurzaamheid. De infraprojecten met een hoog cijfer komen als beste uit de bus, die met een laag cijfer scoren het slechtst.

Afweging
Gezegd is niet dat die projecten onderaan de lijst ook als eerste geschrapt zullen worden, meent Geurts. "Dit is de technische beoordeling. Maar er is ook nog een bestuurlijke afweging. Er zijn projecten waarbij vergevorderde onderhandelingen lopen met Den Haag of buurlanden over cofinanciering. Het is misschien zonde en niet goed voor de verstandhouding als die geschrapt worden. Er zijn ook projecten die nu niet hoog scoren, maar die voor bedrijven in de buurt van grote economische waarde zijn." In totaal kosten de 31 projecten samen 600 miljoen euro. Ruim de helft daarvan zou voor rekening van de provincie komen.

Geurts kondigde eerder al aan dat de wens van de Staten, die alsmaar projecten blijven toevoegen, niet haalbaar is. Omdat ze bij verschillende deputés zijn ondergebracht, ontbrak lange tijd een overzicht.