Werken aan toekomstgerichte mobiliteit

Print
Werken aan toekomstgerichte mobiliteit

Afbeelding: Nico Bastens

We raken er steeds meer van doordrongen dat massaal reizen met de auto zo zijn nadelen heeft. Files, zoeken naar een parkeerplek, de gevolgen voor het milieu en de leefomgeving: allemaal redenen om op zoek te gaan naar een slimmer alternatief. Zoals reizen met het openbaar vervoer, gebruik maken van een P+R of kiezen voor de fiets of e-bike.

Sinds 2010 stimuleert het programmabureau Maastricht Bereikbaar (MB) slim en duurzaam reizen. Bijvoorbeeld door bij te dragen aan de realisatie van nieuwe infrastructuur voor P+R- en fietsvoorzieningen. En door probeeracties, waarmee mensen zelf ervaren hoe het is om anders te reizen.

Winterfietscampagne
Momenteel loopt in Maastricht, Heerlen en Sittard-Geleen de winterfietscampagne. Bedoeld om ook het fietsen in de winter te stimuleren. Fietsen is immers niet alleen lekker en gezond, maar ook goed voor het milieu. Een van de deelnemers aan de campagne is Chris Lemmens uit Klimmen. Het hele jaar door fietst hij twee of drie per dagen per week naar zijn werk in Heerlen, een afstand van zo’n vijftien kilometer. De Klimmenaar is ervan overtuigd dat hij zijn goede gezondheid mede te danken heeft aan het fietsen. Maar dat is niet de enige reden om de auto te laten staan. “Onderweg geniet ik van de natuur. De zonsopkomsten en -ondergangen zijn in het voor- en najaar vaak fantastisch mooi. Een ander aspect dat voor mij telt, is duurzaamheid. Door te fietsen verminder ik mijn autokilometers.”

Magisch Maastricht
Voor bezoekers aan Magisch Maastricht is de fiets niet altijd een optie. Maastricht Bereikbaar helpt mensen die van verder weg komen met verschillende acties om slim en goedkoop naar het centrum te reizen. Zo is er het twee euro-treinkaartje, waarmee bezoekers uit Zuid-Limburg op zaterdag en zondag voordelig met de trein naar Magisch Maastricht kunnen. Eveline Humme uit Heerlen is al jaren een enthousiast gebruiker. “Ik woon dichtbij het station, dus voor mij is de trein ideaal. Zeker tegen deze prijs. Voor een retourtje betaal ik normaal bijna twintig euro voor twee personen. Nu het zo goedkoop is, ga ik wat vaker. Met de auto gaan, heeft op zaterdag totaal geen zin, want dan is het veel te druk.”

P+R Noord
Goedkoop en makkelijk is ook het gratis P+R-terrein Noord (en Zuid). Je parkeert aan de rand van de stad en gaat van daaruit met de bus naar het centrum. Mandy Stijnen, die in Ulestraten woont en in Maastricht werkt, maakt er twee keer per week gebruik van. “Eerst ging ik met de trein vanuit Meerssen naar Maastricht. Maar dan moest ik vanaf het station nog een bus nemen of lopen naar de binnenstad. Nu ben ik niet alleen goedkoper uit, maar het is ook sneller, want de eindhalte van de shuttlebus is vlak bij mijn werk.”

Sinds 1 november is P+R Noord uitgebreid, zodat er nu plek is voor 538 auto’s. Op het extra terrein zijn ook onder meer oplaadplekken voor elektrische auto’s en parkeerplaatsen voor mindervaliden. In de loop van 2019 komt er nog een bedrijfsruimte met horecagelegenheid bij.

Dankzij deze en andere maatregelen heeft Maastricht Bereikbaar tussen begin 2012 en eind 2017 5.000 ton CO2 bespaard. Dat staat gelijk aan het energieverbruik van ongeveer 600 huishoudens. Door het probeeraanbod van MB hebben inmiddels ook 3.900 mensen een e-bike aangeschaft. En in 2017 werden ruim 5700 twee euro-treinkaartjes verkocht, waardoor per weekenddag tijdens Magisch Maastricht 176 auto’s minder het centrum inreden.

Zo werkt het programmabureau Maastricht Bereikbaar op Zuid-Limburgse schaal samen met overheden, grote werkgevers, belangenorganisaties en mobiliteitsaanbieders aan een toekomstgerichte mobiliteit. Want: elke beweging telt.

Kijk voor meer informatie over de winterfietscampagne en de acties om slim en goedkoop naar Magisch Maastricht te reizen op www.maastrichtbereikbaar.nl. Let op: het twee euro-treinkaartje is alleen via de website te reserveren.