Tien landen op dansfestival schrit_tmacher

Print
Tien landen op dansfestival schrit_tmacher

Fragment uit ‘Giselle’ van Balletto di Roma. Afbeelding: Gabriele Orlandi

Artiesten en dansgezelschappen uit tien landen maken in maart en april hun opwachting bij de 24ste editie van internationaal dansfestival schrit_tmacher.

Het gaat om artiesten en gezelschappen uit de VS, Frankrijk, Groot-Brittannië, Zuid-Afrika, Italië, Brazilië, China, Senegal, Israël en Nederland, zo werd donderdag bekend bij de presentatie van het programma voor de 24ste editie. Festivalleider Rick Takvorian verwacht dat de selectie leidt tot „een contrastrijke reis door de hedendaagse danswereld”. Het festival is van 12 maart tot en met 14 april in Aken, Heerlen, Kerkrade en Eupen.

Afrikaans platteland

Aan Heerlense zijde opent het festival 12 maart met een ‘herinterpretatie’ van Giselle door de Zuid-Afrikaanse danseres/choreografe Dada Masilo. Zij plaatst het klassiek ballet op het Zuid-Afrikaanse platteland en voegt er Afrikaanse rituelen en ceremonies aan toe. Ook Balletto di Roma toont in Heerlen een remake van de liefdestragedie. In Aken start het festival met The edge of 30 degrees van het gezelschap van Yin Yue. Dit jaar toonde ze al Too soon to tell op schrit_tmacher. De Israëlische Batsheva Dance Company van Ohad Naharin toont met Sadeh21 „een soort bewegingslaboratorium”. „Vanuit pure beweging ontstaat gaandeweg een geabstraheerd, kritisch commentaar op de Israëlische politiek.” De maker oogstte dit jaar lof met The Hole van NDT1 dat in Heerlen te zien was.

Streetdance

Verder staat onder meer The Roots van het Franse Accrorap op het programma, een ode aan hiphop. De Zuid-Afrikaanse Gregory Maqoma toont dansstijl pantsula: energieke streetdance. Leviathan, een moderne interpretatie van Moby Dick, van de Britse James Wilton mixt atletische dans, Oosterse vechtkunst en capoeira.

Tien landen op dansfestival schrit_tmacher
Fragmenten uit de voorstellingen. Foto: Steve Tanner/Rahi Rezvani

Het Italiaanse Spellbound Contemporary Ballet eert Gioachino Rossini en zijn ‘georganiseerde waanzin’. „Een grote wand - de wand van zijn herinneringen - dient als projectie van zijn geest: vol vensters, vakken en schuilplaatsen.”

Van Opstal

Nederlandse inbreng is er van Scapino Ballet Rotterdam en NDT1. In Second Nature van dat laatste gezelschappen zit werk van de voormalige NDT-dansers Imre en Marne van Opstal uit Velden. Het is hun allereerste choreografie voor NDT1.