Benzine wordt schaars: tankstation Geleen is door voorraad Euro 98 heen

Print
Benzine wordt schaars: tankstation Geleen is door voorraad Euro 98 heen

De mededeling op de pomp aan de Urmonderbaan in Geleen. Afbeelding: DeLimburger

Born / Buchten / Holtum / Papenhoven / Obbicht / Grevenbicht / Sittard / Limbricht / Einighausen / Guttecoven / Munstergeleen / Geleen / Graetheide / Windraak -

De benzine wordt schaars, ook in Limburg. Nieuw is dat niet alleen het lage waterpeil in de Rijn als boosdoener wordt aangeduid, maar nu ook de acties van de gele hesjes.

Bij het Esso-tankstation aan de Urmonderbaan in Geleen is tijdelijk geen Euro 98 voorhanden. ‘Wegens de aanhoudende blokkades van de gele hesjes hebben wij geen super plus benzine meer’, zo vermeldt de publicatie aan de pomp. ‘Hiervoor namens de gele hesjes onze excuses’.

Nasleep

Volgens een woordvoerder van het Texaco/Esso-hoofdkantoor in Breda heeft de aanvoer last ondervonden van de acties van de gele hesjes in Frankrijk en België. ,,Althans, wij worden geconfronteerd met de nasleep ervan.” Volgens hem is Geleen echter een uitzondering en zijn andere pompen in Limburg wel keurig van nieuwe voorraad voorzien. Hij verwacht dat het ‘probleem Urmonderbaan’ snel wordt opgelost.

Shell

Dat de brandstof krap wordt is evident. Eerder zijn al diverse pompstations van Shell drooggevallen. ,,Het is een sectorbreed probleem”, vertelt een woordvoerder van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI). De brandstofdepots kunnen maar moeizaam worden bevoorraad. Door de lage waterstanden, kunnen binnenschippers slechts kleine ladingen aanleveren. „Er is genoeg brandstof op voorraad. We moeten die alleen wel overal zien te krijgen.”

Leveranciers die met krapte kampen, maken ondertussen een eigen afweging. Soms wordt er bewust gekozen om tankstations in een bepaalde regio eventjes te laten droogvallen. Soms gebeurt dat landelijk. Zo werden in de voorbije dagen zo’n dertig onbemande pompen van Shell tijdelijk niet bevoorraad.

Rantsoen

Anderen zetten alle pompen op rantsoen, middels een landelijke verdeling van de beschikbare voorraad. Zoals bijvoorbeeld Vissers Energy Group uit Horst, met ruim 400 brandstofpompen in Nederland en België. ,,Omdat we niet voldoende krijgen bij de depots die we regulier aan doen, rijden we verder naar andere depots om toch aan de vraag van tankstations te kunnen voldoen.” Volgens de leverancier lukt dat nu nog alleszins redelijk. Dat een pomp heel eventjes nee moet verkopen, sluiten de leveranciers echter niet uit.