MUSICAL

Glamour en glitter in Broadway-sfeer

Print
Glamour en glitter in Broadway-sfeer

‘Charley de Musical’ is volgens Jon van Eerd niet zomaar een komische musical. Afbeelding: JORIS VAN BENNEKOM

Het is voor Jon van Eerd „een droom die uitkomt”. Komend weekend gaat ‘Charley de Musical’ in première, gebaseerd op Charley’s Aunt. „Ik ga terug naar de bron van de musical.”

Al eerder maakte acteur Jon van Eerd furore met een bewerking van Charley’s Aunt, het iconische toneelstuk van Brandon Thomas (1848-1914) uit 1892 – het Victoriaanse tijdperk in Groot-Brittannië, waarin ook Oscar Wilde met The importance of being Earnest en An ideal husband volle zalen trok.

In 2004 was De tante van Charlie in de Nederlandse theaters te zien, maar niet nadat acteur Jon van Eerd het stuk stevig onder handen had genomen. „Van een van de drie studentenvrienden in Charley’s Aunt maakte ik de butler, want ik zag ook wel dat ik geen student meer kon spelen. Lachen om een man in een jurk was destijds ongetwijfeld geestig, maar er was veel meer uit te halen. Bovendien was het stuk als gevolg van de tijdgeest nogal stroperig: veel exposé, een proloog, een epiloog...”

Droom

Nu, 18 jaar later, heeft Van Eerd zijn destijds succesvolle toneelbewerking omgevormd tot Charley de Musical, die komend weekend in het Oude Luxor in Rotterdam haar première beleeft. Met behalve Jon van Eerd in de titelrol, onder anderen Vera Mann, Laus Steenbeke, Anne-Mieke Ruyten en Hugo Haenen.

„Voor mij is een droom uitgekomen”, zegt Van Eerd. „Ik heb de musical in de jaren ’30 gesitueerd, de tijd van glamour en glitter. Van de Charlestonmuziek. Van het escapisme, waarin mensen zich onderdompelden aan de vooravond van een wereldoorlog. Een periode ook waarin musical en film floreerden. En juist die sfeer van West End en Broadway wil ik oproepen.”

Charley de Musical – geregisseerd door Caroline Frerichs, ‘huisregisseur’ van de toneelreeks waarin Jon van Eerd de razendpopulaire aartssul Harrie Vermeulen vertolkt – is volgens Van Eerd een echte comedy of errors, waarin moedwil en misverstand regeren. En waarin Van Eerd als huisknecht zich in de onmogelijkste bochten – onder meer als vrouw – moet wringen om strubbeling en trammelant te neutraliseren. Hij haast zich te zeggen dat het niet een comedy is in de al te platte kluchttraditie die het Verenigd Koninkrijk ook kent. „Er springt niemand uit een kast of komt onder een bed vandaan.” Volgens Van Eerd wordt het veeleer, om in Brits theaterjargon te blijven, high comedy.

„Ik zeg bewust niet een toneelstuk met liedjes. Dat hoor je nogal eens van mensen die zich schamen een musical te maken. Maar ik heb wel duidelijk naar acteurs gezocht die óók kunnen zingen. Niet omgekeerd. Bovendien is dit genre, de komische musical, een moeilijke vorm, die voor lang niet iedereen is weggelegd.”

Bijzonder is de hernieuwde samenwerking tussen Van Eerd en de Engelse componist Michael Reed, die Van Eerds liedteksten toonzette. Reed werkte samen met onder anderen Andrew Lloyd Webber voor The Phantom of the Opera en Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat en maakte muziekalbums met José Carreras en Andrea Bocelli. „We kennen elkaar uit de tijd dat hij componeerde voor Moeder ik wil bij de revue. Toen al zaten we, stiekem, samen in de werkkamer van Janine van den Ende, dingetjes te bedenken. Het klikte echt tussen ons. Reed heeft voor de première een aantal relaties uit Engeland uitgenodigd. Dat vind ik wel eervol.”

Risico

Voor de musical nemen Van Eerd en diens echtgenoot en tevens zakelijk partner Ton Fiere, verenigd in Het Pretpakhuis dat dit seizoen onder meer het toneelstuk Kunst & Kitsch produceerde, bepaald een risico. Charley de Musical gaat onafgebroken op tournee tot en met april 2019. Ziekte van de hoofdrolspeler zou op een financiële ramp kunnen uitdraaien. „Onze spaarcenten gaan altijd in ons werk – ik rijd niet in een Porsche. Natuurlijk benauwt zo’n grote investering me wel. Dat geldt ook voor onze producties met Harrie, maar deze voorstelling is groter en kent veel meer medewerkers. Alleen al ons liveorkestje telt zes musici. Ik voel wel degelijk druk, maar geloof ook heilig in deze productie. Het is een ambachtelijke voorstelling. Musical zoals die ooit bedoeld was.”

Speellijst: Weert 23 jan.; Sittard: 30 jan.; Heerlen 15 en 16 feb.; Venlo 12 en 13 maart; Roermond 21 en 22 maart; Maastricht 20 en 21 april.