Eiwitdrankje en bewegen voor het slapen gaan goed voor behoud spiermassa

Print
Eiwitdrankje en bewegen voor het slapen gaan goed voor behoud spiermassa

Afbeelding: Pixabay

Midden-Limburg / Maastricht / Itteren -

Eiwitrijke voeding in combinatie met fysieke inspanning voor het slapen gaan, kan voorkomen dat patiënten veel spiermassa verliezen tijdens een ziekenhuisopname, waardoor het herstel sneller gaat.

Verlies

Kouw heeft verschillende strategieën onderzocht om het verlies van spiermassa tijdens veroudering en ziekte tegen te gaan. In het bijzonder tijdens een ziekenhuisopname. Het innemen van een eiwitrijk drankje vlak voor het slapen gaan, blijkt effectief, aldus de promovenda.

Hierdoor wordt de aanmaak van nieuwe spieren tijdens de nacht met 33 procent gestimuleerd. Bewegen voor de nachtrust kan tot nog eens 30 procent verdere toename van de spieropbouw leiden.

Ouder

Met het ouder worden verliezen mensen spiermassa en -kracht (sarcopenie). Hierdoor worden ze tijdens een ziekenhuisopname extra kwetsbaar. Zo’n opname zorgt daarbij vaak voor stress waardoor de eetlust vermindert. Soms verliezen mensen wel één kilo aan spiermassa in vijf dagen tijd.

Spierweefsel wordt voortdurend opgebouwd en weer afgebroken. Cruciaal in de opbouw is de inname van voldoende eiwitten. „Maar oudere patiënten die bijvoorbeeld een heupoperatie ondergaan, laten tot wel dertig procent van het eten staan”, zegt Kouw. „Ze krijgen dan te weinig eiwit binnen en verliezen nog meer spiermassa en -kracht. Daardoor gaat het herstel ook langzamer.”

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje