Printerfabrikant Océ in Venlo schrapt zo’n 300 banen

Print
Printerfabrikant Océ in Venlo schrapt zo’n 300 banen

Afbeelding: DeLimburger

Venlo - Printerfabrikant Océ in Venlo schrapt begin volgend jaar zo’n 300 banen. Tevens gaat in opdracht van moederconcern Canon, het mes in de uitgaven. Océ krijgt in 2019 een kostenreductie van 10 procent (zo’n 35 miljoen euro) voor de kiezen.

Het personeel is maandagmorgen over de reorganisatie geïnformeerd. Océ telt wereldwijd zo’n 3500 medewerkers. Daarvan werken er 2240 in Venlo. Na een inventarisatie per afdeling volgt eind januari een definitief plan. Dan ook wordt duidelijk waar precies de klappen zullen vallen.

Océ gaat tevens de focus verleggen: van onderzoek en ontwikkeling (R&D) meer naar de verkoop. „Er komt een strakkere aansturing en meer ondersteuning aan de verkoopkant”, aldus een woordvoerder van Océ.

Vakbond
Vakbond CNV zegt geschrokken te zijn van het aantal van 300 banen dat verdwijnt. „Wij hadden gehoopt op maximaal 200”, zegt CNV-bestuurder René Jongen. „Dit is een flinke tik voor Venlo qua werkgelegenheid.” De bonden zijn twee maanden geleden al in grote lijnen over de voornemens van Océ op de hoogte gebracht.

Dat de gehele printersector in zwaar weer verkeer, is al langer duidelijk. De afgelopen jaren reeg ook Océ rode cijfers aaneen. In 2015 werd een verlies gemeld van 25 miljoen euro, in 2016 van 61 miljoen euro en vorig jaar van 9,5 miljoen, dat na een eenmalige fiscale afschrijving opliep naar 54,5 miljoen.

Transformatie
De transformatie in de markt van analoog naar digitaal verliep tegen alle Océ-verwachtingen in, minder snel. De verkoop van enkele nieuw ontwikkelde, digitale machines was dramatisch. Machines van zeven ton tot wel enkele miljoenen. „Onze klanten, drukkers van tijdschriften en brochures, maar ook printshops, hebben beduidend minder machines gekocht dan we hadden verwacht”, aldus Océ.

„Ik denk dat het geduld van de Japanse directeur nu op is”, zegt René Jongen (CNV). „Vandaar deze bezuinigingsopdracht.” Hij gaat zich de komende weken sterk maken voor een stevig sociaal plan voor de straks boventallige medewerkers in Nederland.

Strategie
De nieuwe strategische focus binnen Océ betekent dat er de komende jaren minder in research & development zal worden geïnvesteerd. Grofweg wordt een tiende bezuinigd op het budget van 160 miljoen euro vorig jaar. Daarmee behoort Océ overigens nog steeds tot de top van Nederlandse bedrijven met het grootste ontwikkel- en onderzoeksbudget. ,,Het wordt na vier jaar tijd dat we ook geld gaan verdienen met onze innovatieve producten”, aldus de Océ-woordvoerder.

Om financieel gezond te blijven, rest Océ volgens eigen zeggen geen andere optie dan te bezuinigen en scherp de kosten en uitgaven in de hand te houden.