Chocolade als dankjewel voor chauffeur buurtbus lijn 723

Print
Chocolade als dankjewel voor chauffeur buurtbus lijn 723

Niet alleen de reizigers hebben plezier van de lijndienst; ook chauffeur Jaco Simons geniet van elke rit. Afbeelding: Anneke Hoek

Landgraaf / Rimburg / Kerkrade / Eygelshoven / Zuid-Limburg -

Een Arriva bus draait de rotonde half rond en houdt halt bij bushalte ‘Mondo Verde’. Achter het stuur van de Mercedes bus zit een meneer, keurig in dienstkleding. Vriendelijk begroet hij de passagier die de bus instapt. Op het eerste oog lijkt deze bus, lijn 723, niet anders dan de andere lijnbussen die door het Limburgse landschap karren.

Toch is er iets anders aan deze lijn. De bus, die rijdt van Mondo Verde naar Übach-Palenberg en terug, is een buurtbus. Geen betaalde krachten, maar vrijwilligers runnen deze lijndienst. Eind 2016 besloot Arriva, tot ongenoegen van de vaste reizigers, dit traject op te heffen. Een aantal gelijkgestemden uit Kerkrade en Rimburg staken de koppen bij elkaar, met stichting Buurtbus Rimburg-Eygelshoven als resultaat. In oktober 2017 werd Lijn 723 geboren.

Vrijwilligers

De bus is al lang geen vreemde eend meer in de familie van Arrivabussen. Jaco Simons is één van de vrijwilligers die wekelijks in de achtpersoonsbus stapt om de reizigers van A naar B te brengen. “Ik zag de oproep voor chauffeurs voorbijkomen in een advertentie en wist meteen dat ik dit wilde doen”, vertelt hij opgetogen. “Het mooie is het contact met allemaal verschillende mensen, geen enkele rit is hetzelfde.” Met een lach op zijn gezicht sluit Jaco de deur en drukt hij het gaspedaal weer in om op tijd bij de volgende halte te zijn. Hij is niet de enige enthousiasteling. Het team bestaat uit 25 gedreven vrijwilligers.

Chocolade

Coördinator Frits Blank ziet dat aantal alleen maar groeien sinds de gemeenten Kerkrade, Landgraaf en Übach-Palenberg het initiatief in de kijker zetten. Niet alleen gepensioneerden, maar ook een aantal enthousiaste dertigers sluiten zich aan bij de stichting. Ze zijn dan niet in loondienst, op een presentje kan het team zeker rekenen. Zo komt het gezelschap bijeen voor de kerstviering, een cadeautje van het bestuur. Bij een ontmoeting met alle vrijwilligers komen de gekste verhalen naar boven”, lacht Frits. “Mensen die chocolade meebrengen voor de chauffeur, omdat ze zo dankbaar zijn dat de lijndienst in leven wordt gehouden”.

Geklaag van passagiers horen de chauffeurs alleen af en toe als ze vertraging hebben opgelopen. Een jaar na de start klinken er nog steeds vrijwel dagelijks positieve geluiden over het initiatief. Vooral nu de dagen lengen en de kou de kop op steekt is de buurtbus in trek. Godfried, woonachtig in Übach-Palenberg, maakt er bijna dagelijks gebruik van. “Het wegvallen van lijn 23 was echt een probleem. Altijd moest ik iemand vragen om me te brengen naar mijn werk”, legt hij uit terwijl hij in een blauwe stoel neerploft. “En ik was zeker niet de enige die hier tegenaan liep. Ja, we zijn die chauffeurs echt dankbaar!”

Internationaal

Coördinator Frits doet een stukje Geschiedenis van de buurtbus uit de doeken en vertelt over de oorsprong. De allereerste ging ook in Limburg de weg op, in Valkenburg. “Maar onze lijn is de enige internationale buurtbus in Limburg zijn”, lacht Frits. “Volgens Arriva zelfs de enige in Nederland. Elk uur gaan we de grens over.” De buurtbus is daardoor dus naast een oplossing voor velen, ook nog unicum.