Verkeer door Catsop rijdt niet te hard

Print
Verkeer door Catsop rijdt niet te hard

De Daalstraat in Catsop krijgt geen eenrichtingsverkeer. Afbeelding: Rob Oostwegel

Catsop / Urmond / Elsloo / Berg / Maasband / Stein / Veldschuur / Meers -

Maatregelen tegen te hoge snelheden van verkeer door Catsop zijn niet aan de orde.

Dat concluderen burgemeester en wethouders van Stein uit de resultaten van metingen die in april 2017 en november 2018 zijn uitgevoerd in de Daalstraat en Het Einde. Van alle gecontroleerde weggebruiker reed 85 procent op beide straten langzamer dan veertig kilometer per uur, wat beneden de landelijke norm ligt die geldt voor te nemen verkeersremmende maatregelen.

Klachten

CMB/raadslid Ingrid van Es had daarop aangedrongen na klachten van bewoners van Het Einde en de Daalstraat. Weggebruikers komend uit Geulle zouden te hard door hun straten rijden. Van Es trok bij het college aan de bel, nadat ze andere buurtbewoners had benaderd die de klachten onderschreven. Ze drong aan op passende maatregelen, bijvoorbeeld plaatsing van snelheidsmeters om passanten bewust te maken van hun rijgedrag en gereden snelheid in kaart te brengen.

Dat laatste is dus gebeurd en voor het college geen aanleiding in te grijpen. Klachten over te hoge snelheden hadden de gemeente ook al bereikt in het interactieve proces in 2016 rond het verkeersarrangement Elsloo. Over de Daalstraat werd toen geklaagd over problemen met bereikbaarheid en parkeren maar niet over snelheid.

Parkeerplaatsen

Toen stelden bewoners ook voor in de Daalstraat een richtingsverkeer in te stellen, om met name de bereikbaarheid voor landbouwvoertuigen te verbeteren. B en W voeren ook inrichtingsverkeer niet in, omdat eenrichtingsverkeer blijkens nader onderzoek een nadelig effect heeft op het aantal beschikbare parkeerplaatsen. Landbouwvoertuigen kunnen volgens de gemeente het beste rijden via Kempken, Mergelakker, Bussegraaf en Op de Dries.