Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

Heb jij 2 cent per dag over voor een NPO zonder reclame?

De NPO heeft jaarlijks 150 miljoen aan inkomsten dankzij spotjes van onder andere Mona. Dat bedrag gaat naar programma's (o.a. sport) en moet elders vandaan komen als reclame verdwijnt. Afbeelding: Ster

Zou je er 2 cent per dag voor overhebben om nooit meer reclame te hoeven zien bij de publieke omroep? In politiek Den Haag gaan meer vingers op voor dit model waarmee ze in België al jaren bekend zijn.

Het is een groot probleem bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO): reclame-inkomsten dalen verder en Den Haag weigert nog langer financieel bij te springen. Gaan gedwongen bezuinigingen straks ten koste van een tv-zender of moeten de verschillende publieke omroepen worden afgeschaft? Het idee om reclames af te schaffen is steeds vaker onderwerp van debat. Mediaminister Arie Slob, de politiek hakt deze knoop door, riep recent dat hij voor- en nadelen van een reclamevrije publieke omroep serieus ...