De Stint is nooit veilig geweest: de weg ligt open voor schadeclaims

Print
De Stint is nooit veilig geweest: de weg ligt open voor schadeclaims

Minister Cora van Nieuwenhuizen. Afbeelding: ANP

Wat iedereen al vermoedde, werd vandaag bevestigd door de experts van TNO: de Stint is bij lange na niet veilig genoeg om uw kinderen op te vervoeren. En dat was-ie al niet toen de toenmalige minister in november 2011 de elektronische bolderkar op de weg toeliet. Met deze snoeiharde conclusie komt de weg open te liggen voor schadeclaims.

Onderzoekers verdrinken meestal in nuance en gaan zelden kort door de bocht. Maar het onafhankelijke TNO laat er ditmaal geen misverstand over bestaan: alle drie de gekeurde varianten van de Stint - inclusief de allereerste officiële versie die bij de RDW in de garage stond - voldoen niet aan de zes veiligheidseisen die inmiddels zijn opgesteld.

Deze eisen zijn eigenlijk heel logisch. Zo moet het karretje altijd veilig tot stilstand gebracht kunnen worden, mag het voertuig nooit onverwacht accelereren, moet de Stint altijd handmatig naar een veilige plek geduwd kunnen worden, dient de bolderkar altijd bestuurbaar te blijven, mag het wagentje nooit onverwacht remmen en moet de Stint een deugdelijke parkeerstand hebben.

De Stint is nooit veilig geweest: de weg ligt open voor schadeclaims
Foto: ANP

Rode schermen

Alleen maar rode schermen bij TNO, op al deze onderdelen. Er zijn problemen met de rem en de lengte van de remweg van het voertuig. Er treedt een ‘onbeheersbare versnelling op als de nuldraad van de gashendel losraakt’. En de bestuurder kan van het voertuig afvallen. O ja, ook de parkeerstand levert een gevaarlijke situatie op.

Kortom, de 3500 Stints die nu aan de ketting staan bij kinderdagverblijven en soms ook particulieren, mogen in de huidige vorm absoluut niet meer de weg op. Deze conclusie van verkeersminister Van Nieuwenhuizen was onvermijdelijk na het glasheldere TNO-rapport. Ze gaat binnenkort met kinderopvang om tafel over veiliger vervoer van kinderen.

Maar Van Nieuwenhuizen weigert vooralsnog iets te zeggen over schadeloosstelling van de branche, terwijl de kinderopvang nu opgescheept zit met onbruikbare elektronische bolderkarren en extra kosten moet maken voor verbeteringen of veilig alternatief vervoer. Sterker nog: ze gooit een oplossing hiervoor over de schutting bij staatssecretaris Van Ark, die officieel gaat over kinderopvang.

Compensatie niet aan de orde

De woordvoerster van Van Ark windt er geen doekjes om: compensatie is niet aan de orde. Daar gaan de gesprekken met de branche ook niet over. Terwijl het TNO-rapport definitief aantoont dat het toezicht op de veiligheid van de Stint jarenlang is verwaarloosd. Dus is het afwachten tot de eerste organisatie of de complete branche zich nu meldt met een fikse schadeclaim.

Volgens oud-politica Sharon Gesthuizen, voorzitter van de Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang, staan de kosten wel degelijk op het programma in de aankomende gesprekken met de overheid. Iedere kinderopvang is nu tegen de 100 euro per week kwijt per stilstaande Stint. En sommige organisaties hebben er tientallen staan.

Gesthuizen vindt het ‘een heel relevante vraag’ aan de bewindspersonen of die rekening naar de ouders moet worden doorgeschoven of dat daarvan ook best een deel door de overheid kan worden betaald.

Nog even een praktisch ding: zelfs een compleet gereviseerde Stint zal de komende maanden nog niet de weg op kunnen. De minister werkt zeker nog tot februari aan nieuwe keuringseisen. Zodat niet langer vernieuwingsdrang, maar veiligheid voorop komt te staan bij de toelating. Want de fouten uit het verleden, die zullen - als het aan deze bewindspersoon ligt - niet meer worden herhaald.

Als het kalf verdronken is...

De Stint is nooit veilig geweest: de weg ligt open voor schadeclaims
TNO presenteert de onderzoeksresultaten naar de veiligheid van de Stint. Foto: ANP