‘Extra tracé voor gifpijpen van Chemelot naar Helmond is onnodig’

Print
‘Extra tracé voor gifpijpen van Chemelot naar Helmond is onnodig’

Paul Batenburg uit Schoor op de plek waar mogelijk een transportbuis komt voor gevaarlijke stoffen. Afbeelding: Jan-Paul Kuit

Ospel / Leveroy / Nederweert / Nederweert Eind / Ospeldijk / Heel / Beegden / Stevensweert / Ohé en Laak / Panheel / Thorn / Wessem / Maasbracht / Linne / Echt / Koningsbosch / Sint Joost / Susteren / Slek / MariaHoop / Baakhoven / Dieteren -

Een extra tracé van Chemelot naar Helmond voor het ondergronds transport van gevaarlijke stoffen is niet nodig. Dat stellen de provincie Brabant en aangrenzende gemeenten.

Een extra tracé van 64 kilometer tussen Chemelot en Helmond om het ondergronds transport van gevaarlijke stoffen naar de Rotterdamse haven in te korten, is onnodig. Dat stellen de Brabantse gemeenten Helmond, Laarbeek, Geldrop-Mierlo, Nuenen en Someren, de Limburgse gemeenten Maasgouw en Nederweert en de provincie Brabant in een brief aan de Tweede Kamer. De provincie Limburg stelt zich neutraal op ten aanzien van het tracé omdat het zowel met de belangen van Chemelot als die van de betrokken gemeenten heeft te maken. De gemeente Echt-Susteren heeft de brief net ondertekend omdat de pijpleiding daar „weinig of geen invloed heeft”, laat een woordvoerder weten.

‘Extra tracé voor gifpijpen van Chemelot naar Helmond is onnodig’
De dikke gele lijn is het extra tracé dat de route van Chemelot naar Rotterdam inkort. Foto: Petrochemical Pipeline Services

De brief van de lokale en provinciale overheden richting Den Haag is een reactie op een uitnodiging hiertoe van minister Kajsa Ollongren van BZK in antwoorden op Kamervragen over de kwestie. Als het tracé definitief wordt voorgelegd dan gebeurt dat begin volgend jaar. Toch trekken de gemeenten samen met de provincie Brabant al aan de bel omdat ze twijfels hebben over nut en noodzaak van het tracé. „Het tracé is enkel een bypass die niet noodzakelijk is en grote impact heeft voor de leefomgeving van omwonenden”, schrijven gemeenten en provincie. De mogelijkheid om 250 meter met het tracé te schuiven, biedt volgens de gemeenten geen oplossing voor een aantal omvangrijke knelpunten. Zo gaat een relatief groot deel van het tracé door verstedelijkt gebied. Dit probleem speelt met name rond de Helmondse nieuwbouwwijk Brandevoort waar bewoners zich hebben samengepakt tegen de komst van de ‘gifpijpen’, bewoners van buurtschap Schoor in Nederweert sluiten zich nu bij de Brabanders aan.

Met het alternatief tracé wordt de route van Chemelot naar de Rotterdamse haven ongeveer 20 kilometer korter dan het bestaand tracé dat via Venlo naar Rotterdam gaat.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje