Dalende luistercijfers 3FM kostten de NPO 15 miljoen euro

Print
Dalende luistercijfers 3FM kostten de NPO 15 miljoen euro

Portret 3FM djs Mark van der Molen (links) en Ramon Verkoeijen Afbeelding: ANP Kippa

De dalende luistercijfers van 3FM heeft de NPO inmiddels grofweg 15 miljoen euro gekost. Dat bevestigt Frank Volmer van de STER. Minder luisteraars betekent immers – net als voor de commerciële omroep – minder geld uit reclames.

Het succesvolle NPO Radio 2 groeide wél, maar of dat het verlies van 3FM compenseert? ,,Wat luistercijfers betreft wel’’, stelt STER-baas Volmer. ,,Maar 3FM is gericht op de jonge doelgroep en die spotjes kunnen we tegen een hogere prijs verzilveren.”Jongeren zijn commercieel gezien de meest aantrekkelijke doelgroep, ook op televisie. ,,Gelukkig zien we hoe de radiozender FunX wél steeds meer jongeren bereikt”, aldus Volmer.

Directeur Jurre Bosman van de NPO reageert: ,,Mijn taak is de radiozenders zo goed mogelijk te programmeren in termen van bereik en publieke waarde.”

Het gaat al een tijdlang niet goed met NPO 3FM. In de laatste meting van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) scoort de jongerenzender 2,7 procent marktaandeel. Twee jaar terug was dat nog 6,3 procent, maar op het hoogtepunt was het station zelfs goed voor 12 procent. 3FM is momenteel het tiende station van Nederland.

Serious Request

Dinsdag gaat het nieuwe 3FM Serious Request: Lifeline van start. Drie teams van twee dj’s gaan tot de kerst te voet door het land langs luisteraars die spontane acties beginnen voor het Rode Kruis. Het Utrechtse TivoliVredenburg fungeert als hoofdkwartier met een centrale radiostudio.

Bosman vertelt in een interview met het AD: ,,Wij hopen dat na 3FM Serious Request en door de ochtendmarkt die in beweging komt (hij doelt onder meer op het vertrek van nummer 1 dj Edwin Evers die stopt bij Radio 538, red.), mensen weer eens zappen en bij 3FM terechtkomen.”