Openbaar Vervoer

Staatssecretaris: dubbel spoor op Maaslijn is overbodig

Print
Staatssecretaris: dubbel spoor op Maaslijn is overbodig

Treinen op de Maaslijn zijn niet te vol, schrijft staatssecretaris. Afbeelding: Le Giesen

Oostrum / Oirlo / Leunen / Castenray / Heide / Ysselsteyn / Venray / Geijsteren / Veulen / Merselo / Vredepeel / Smakt / Wanssum / Blitterswijck / Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Tegelen / Velden / Belfeld / Blerick / Arcen / Merum -

Het is niet nodig om de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen te voorzien van dubbel spoor. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) in antwoord op CDA-Kamervragen.

Reizigersorganisatie Rover ziet verdubbeling van het spoor als enige echte oplossing voor de aanhoudende problemen op de spoorlijn. Vervoerder Arriva moet regelmatig treinen uit laten vallen, of moet reizigers achterlaten op het perron omdat de treinen te vol zijn.

Spookstoring

Die problemen kennen meerdere oorzaken, schrijft Van Veldhoven. De laatste maanden kampt beheerder ProRail met storingen aan het beveiligingssysteem. De oorzaak van die storingen is echter nog niet gevonden. Het enige dat de treindienstleiding kan doen bij zo’n ‘spookstoring’ is het systeem resetten. Ook worden bij graafwerk de laatste maanden af en toe kabels geraakt, waardoor het treinverkeer stilvalt. Dat het af en toe mis gaat bij een klus waarbij 913 kilometer kabel, 141 seinen en 8 relaishuizen worden vervangen, is volgens Van Veldhoven niet te voorkomen. In mei 2019 is de klus geklaard, stelt ze.

Voldoende capaciteit

Volgens de staatssecretaris blijkt uit een onderzoek van de provincie dat er voldoende capaciteit is in de treinen, zolang alles maar volgens planning rijdt. Omdat de Maaslijn maar één spoor heeft, leidt een vertraging van een trein meteen tot problemen voor de andere treinen. Treinen moeten op elkaar wachten omdat ze elkaar maar op een paar plekken kunnen passeren.

Bij een verdubbeling van het spoor zou dat probleem opgelost zijn. Van Veldhoven vindt dat echter overbodig. De elektrificatie van het huidige enkele spoor en de aanleg van een paar extra inhaalstukken is volgens haar voldoende om de lijn ‘robuuster’ te maken. Dit werk zou oorspronkelijk in 2020 zijn afgerond, maar de einddatum is inmiddels al opgeschoven naar 2022. Of die deadline gehaald wordt, is mede afhankelijk van een discussie over de financiering die nog gaande is.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje