Aannemer Julianakanaal legt schuld bij Rijkswaterstaat

Print
Aannemer Julianakanaal legt schuld bij Rijkswaterstaat

Na lekkages aan het Julianakanaal bij Obbicht ligt de verbreding al ruim twee jaar stil Afbeelding: De Limburger

Zuid-Limburg / Obbicht / Midden-Limburg -

Niet aannemer De Vries & Van de Wiel, maar Rijkswaterstaat is de fout ingegaan bij de verbreding van het Julianakanaal. De opdrachtgever zou verkeerde informatie aan het bedrijf hebben verstrekt.

Dat zegt de directie van het aannemersbedrijf, dat in vakblad Cobouw voor het eerst reageert op het besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen. Zij maakte vorige maand bekend dat het bedrijf van de opdracht wordt gehaald. Dat leidt ertoe dat de verbreding pas in 2023 klaar is, vijf jaar later dan gepland. Wel zullen de kosten voor het afmaken van de klus op De Vries & Van de Wiel worden verhaald.

De verbreding van het kanaal tussen Maasbracht en Maastricht, die ervoor moet zorgen dat er zwaardere schepen overheen kunnen gaan varen, ligt al ruim twee jaar stil. Bij werkzaamheden in Obbicht ontstonden lekkages. Het grondwaterpeil in de omgeving steeg fors en kelders liepen onder. Onderzoek naar de oorzaak van het probleem leverde lange tijd niets op. De minister, zo bleek vorige maand, vertrouwt er niet op dat De Vries & Van de Wiel de opdracht nog tot een goed einde zal brengen.

In Cobouw vertelt directeur Jaap van der Weele dat het onderzoek naar de lekkage vlak voor het besluit van de minister aan Rijkswaterstaat is gepresenteerd. Daaruit blijkt dat de bodemstructuur in Obbicht afwijkt van de gegevens die de opdrachtgever bij het bedrijf heeft aangeleverd. „Een niet te voorziene geologische situatie, die niets met wanpresteren te maken heeft”, constateert Van der Weele.

Hij suggereert dat met zijn bedrijf gebroken is, omdat Rijkswaterstaat zich niet kan vinden in de oplossing die is aangedragen. „Er is maar één veilige en snelle oplossing: het kanaal over 2,5 kilometer voor 12 weken droogleggen.” Rijkswaterstaat zou hier op tegen zijn omdat dit een te grote impact heeft op de scheepvaart. Volgens De Vries & Van de Wiel is het onverantwoord om het werk zonder drooglegging af te maken. „Wie nu nog verder gaat met een natte of half natte oplossing krijgt grote problemen en loopt het risico op bezwijken van de complete dijk, ernstige vernatting en schade aan het milieu. Zo’n blunder kan Rijkswaterstaat zich toch niet veroorloven.”

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →