Luisterlijn Venlo: 20.000 telefoontjes meer dan in 2017

Print
Luisterlijn Venlo: 20.000 telefoontjes meer dan in 2017

De telefonische hulpvraag neemt alarmerend toe. Afbeelding: ING Image

Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Tegelen / Velden / Belfeld / Blerick / Arcen / Noord-Limburg -

De Luisterlijn Venlo heeft extra oren nodig in de donkere dagen rond kerst. Ook in deze tijd van het jaar zitten dag en nacht vrijwilligers klaar om een luisterend oor te bieden. De behoefte is groot. In 2018 kwamen bijna 20.000 telefoontjes meer binnen dan vorig jaar.

De vele vrijwilligers die tijdens de feestdagen komen opdraven, laten hun eigen kerstdiner en de jaarwisseling schieten om er voor iemand anders te zijn. Directeur-bestuurder Monique van Bijsterveld: ,,Het aantal mensen dat contact met ons zoekt over depressie, rouw of eenzaamheid, neemt alarmerend toe. We groeien mee, maar zijn er nog niet. We willen in 2019 doorgroeien tot minimaal 2019 vrijwilligers.”

Versterking

Alles wat zich in iemands hoofd kan afspelen, komt momenteel voorbij in telefoon- en chatgesprekken met vrijwilligers van de Luisterlijn. Juist deze donkere dagen versterken gevoelens als eenzaamheid, die veel mensen liever diep wegstoppen. In 2018 pakten de Luisterlijnvrijwilligers al bijna 20.000 keer vaker de telefoon op dan vorig jaar. Daarnaast groeide het aantal chatgesprekken met bijna 40 procent. En dus snakt de organisatie naar versterking. Het aantal vrijwilligers groeide al van ruim 900 naar zo’n 1400. Maar daarmee kan de Luisterlijn de behoefte aan contact nog niet bijbenen. De doelstelling voor het nieuwe jaar is met een knipoog naar het jaartal als volgt geformuleerd: 2019 vrijwilligers in 2019. ,,Met de acties en doorontwikkeling die we voor volgend jaar hebben gepland, moeten we een heel eind kunnen komen”, verwacht Van Bijsterveld.

Onderdeel van die doorontwikkeling is een naamswijziging voor de organisatie. Op 12 december onthulde prinses Beatrix dat het voormalige Sensoor verder gaat als de Luisterlijn. ,,Deze naam legt uit wat het belangrijkste is in de gesprekken, namelijk luisteren.” Gehoord worden is volgens Van Bijsterveld een basisbehoefte van ieder mens. Vrijwilligster Marianne: ,,Ons werk is fascinerend en geeft veel voldoening. En het maakt niet uit of je fysiek beperkt bent of onervaren. Als je maar tijd en ruimte hebt in je hoofd, hart en agenda. Er komt een veelheid aan problemen op je af; issues waarvan je het bestaan niet weet. Eenzaamheid is vaak een achterliggend probleem. Na een gesprek zei een beller laatst: ‘Eindelijk luistert er eens iemand zonder oordeel’. Om dit werk te kunnen doen, worden we goed getraind en begeleid.”

Zestig jaar

Vrijwilligers van de Luisterlijn, voorheen Sensoor, bieden al zestig jaar dag en nacht anonieme hulp op afstand, 365 dagen per jaar. Via telefoon, chat en e-mail. Vanuit huis, of vanuit één van de 28 locaties. De Luisterlijn wordt gefinancierd door het Ministerie van VWS.

Begin maart start een training voor nieuwe vrijwilligers. Aanmelden kan via deluisterlijn.nl/vrijwilliger. Op woensdag 9 januari en donderdag 17 januari van 10.00 tot 12.00 uur zijn er informatiebijeenkomsten in Venlo. Opgave hiervoor is mogelijk via 077-3514057 of via e-mail. Bellen voor een anoniem gesprek kan dag en nacht naar 0900-0767 (5 ct./min.) en chatten of mailen via deluisterlijn.nl

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →