Opbrengst 3FM Serious Request lijkt mager. Of valt het toch nog mee?

Print
Opbrengst 3FM Serious Request lijkt mager. Of valt het toch nog mee?

3FM-dj’s Sander Hoogendoorn en Eva Koreman hebben als eerste Serious Request-duo het einddoel behaald. Afbeelding: ANP

Wordt de splinternieuwe goededoelenactie Serious Request: Lifeline van 3FM wat opbrengst betreft net zo’n succes als de veertien voorgaande edities van het glazen huis? Afgelopen weekeind was de voorlopige tussenstand bijna acht ton, terwijl in topjaar 2012 ruim 13,8 miljoen euro werd binnengehaald.

Dit jaar koos 3FM bewust voor een andere opzet van het inmiddels traditionele Serious Request waarbij dj’s zich de afgelopen jaren vrijwillig een aantal dagen lieten opsluiten in een glazen huis. De populariteit van die opzet liep terug, zo redeneerde de publieke zender. 3FM wilde niet lang op één plek geld inzamelen, maar besloot drie dj-duo’s door het land te laten wandelen langs acties voor goede doelen.

Einddoel

Maandagmorgen haalden 3FM-dj’s Sander Hoogendoorn en Eva Koreman als eerste Serious Request-duo hun einddoel: hoofdkwartier TivoliVredenburg in Utrecht. De twee andere duo’s, Jorien Renkema en Rob Janssen en Mark van der Molen en Rámon Verkoeijen, leggen vanmiddag hun laatste etappes af. Mark en Rámon arriveren vanavond, vlak voor de eindshow van Serious Request begint, als laatste. Dan zal het eindbedrag bekend worden gemaakt dat wordt verdeel over niet één maar drie goede doelen: reanimatiecursussen in Nederland en bescherming tegen natuurgeweld en noodhulp bij conflicten in het buitenland.

Wandelen

De deelnemende 3FM-dj’s stelden, voordat ze door Nederland gingen wandelen, veel zin te hebben in hun avontuur. Ze noemden de nieuwe opzet ‘vet‘ en ‘iets nieuws dat nog moet groeien’. Luisteraars zijn tot op het bot verdeeld over het nieuwe Serious Request: Lifeline. Op sociale media wordt door velen gesteld dat ze het glazen huis missen. Weer anderen noemen de wandeltochten juist ‘verslavend leuk‘ en ‘lekkere en vernieuwende liveradio’.

Hart voor muziek

AD-columnist Nynke de Jong prijst maandag de nieuwe opzet: ‘Laat ze allemaal maar lullen, Eva, Sander, Jorien, Rob, Mark en Rámon. Jullie laten maar weer eens zien hoeveel hart jullie voor de muziek hebben, voor jullie zender en voor het goede doel. Zonder de grote schijnwerpers, maar mét die blaren en dat doorzettingsvermogen.’

Luistercijfers

Hoe dan ook zal 3FM, dat al een tijdje kampt met kwakkelende luistercijfers, razend benieuwd zijn naar de eindopbrengst die ooit, in 2004, met het allereerste glazen huis begon met 915.955 euro. De jaren die daarop volgden steeg de opbrengst bijna jaarlijks tot een absoluut hoogtepunt in 2012 met bijna 14 miljoen.

De opbrengst van Serious Request door de jaren heen

2004: 915.955 euro

2005: 2,2 miljoen

2006: 2,8 miljoen

2007: 5,2 miljoen

2008: 5,7 miljoen

2009: 7,1 miljoen

2010: 7,1 miljoen

2011: 8,6 miljoen

2012: 13,8 miljoen

2013: 12,3 miljoen

2014: 12,3 miljoen

2015: 8,6 miljoen

2016: 8,7 miljoen

2017: 5 miljoen (laatste editie glazen huis)

Dit bericht bekijken op Instagram

MADE IT! #SR18 #LIFELINE #3FM

Een bericht gedeeld door sander.jpg (@sander3fm) op

Dit bericht bekijken op Instagram

We hebben het gehaald! ?? #3FM #SR18 #Lifeline

Een bericht gedeeld door Eva (@evakoreman) op