Aangeboden door Mecc Interclassics

26ste editie InterClassics Maastricht brengt ode aan ‘La Grandezza della Lancia’

Print
Traditiegetrouw staat Maastricht vier dagen in januari in het teken InterClassics Maastricht, al meer dan 25 jaar dé grootste classic car show van de Benelux. De mooiste en meest exclusieve classic cars zijn gedurende deze dagen te bewonderen én te koop.

Het Italiaanse merk Lancia zal centraal staan tijdens de 26ste editie van InterClassics Maastricht. De hoogtepunten uit de meer dan 100 jaar rijke geschiedenis van het merk zullen in samenwerking met de Lancia Club Nederland en België en diverse musea stijlvol gepresenteerd worden op het themaplein in een prachtig showpaviljoen. Daarnaast worden door de 300 aanwezige standhouders de mooiste klassiekers gepresenteerd van alle gerenommeerde automerken en alles dat gerelateerd is aan deze classic cars, van onderdelen tot automobilia. Kopers en liefhebbers kunnen hun hart ophalen tijdens InterClassics Maastricht van 10 tot en met 13 januari 2019 in MECC Maastricht.

Op het themaplein worden 25 bijzondere Lancia’s uit de meer dan 100 jaar rijke geschiedenis van het Italiaanse merk getoond, waaronder de volgende wagens beschikbaar gesteld door het Louwman Museum:  

Lancia Astura Pininfarina
Bouwjaar: 1938

Prachtige Art Déco-stroomlijnvormen sieren deze Lancia Astura, in de jaren dertig het meest luxueuze model uit het Lancia-programma. De jonge designer Battista ‘Pinin’ Farina tekent voor het ontwerp van dit ‘Tipo Bocca’, dat is voorzien van een 85 pk sterke drieliter V8 met een extreem kleine blokhoek van 17 graden. De motor is fluisterstil en de topsnelheid van 130 km/u kan in alle comfort worden gehaald. Het type Astura, genoemd naar een schiereiland bij het Italiaanse Lazio waar veel Romeinse villa’s stonden, wordt geproduceerd van 1931 tot 1939. Het Mussolini-regime verkiest de Lancia Astura als het officiële regeringsvoertuig. Het automerk Lancia, opgericht in 1906 door Vincenzo Lancia, staat bekend als technisch zeer innovatief. De Lancia Lambda uit 1922 bijvoorbeeld heeft als eerste productieauto een zelfdragende carrosserie (‘monocoque’) en na de oorlog presenteert het merk de eerste productie-V6 ter wereld in het type Aurelia, dat tevens gezien wordt als de eerste GT (Gran Turismo – sportieve auto, geschikt voor lange afstanden). Sinds 1969 valt Lancia onder de Fiat Groep.

Lancia D23 SPYDER PININFARINA
Bouwjaar: 1953.

Reeds tijdens zijn debuutrace in de Grand Prix van Monza behaalt deze Lancia D23 een tweede plaats dankzij coureur Felice Bonetto. Voor de zware Carrera Panamericana-race in Mexico zet het Lancia-raceteam vijf auto’s in: twee D23’s, waarvan deze voor Bracco en een tweede voor Castellotti, alsmede drie nieuwe D24’s voor Fangio, Bonetto en Taruffi. In de vierde etappe verongelukt Bonetto dodelijk, hetgeen een schaduw werpt over de uiteindelijke 1-2-3-overwinning van Lancia: Fangio wordt eerste, Taruffi tweede en Castellotti derde met zijn D23. Bracco is uitgevallen door een afgebroken achterwiel. De kleur blauw is uitzonderlijk voor een Italiaanse raceauto. In deze kleur start de auto op Monza in 1953. Dit is de enig overgebleven originele Lancia D23.

Bestel je kaarten online met korting: https://www.interclassicsmaastricht.nl/nl/tickets