Teller Serious Request nieuwe stijl eindigt op 1.308.899 euro

Print
Teller Serious Request nieuwe stijl eindigt op 1.308.899 euro

Afbeelding: ANP

Serious Request, de benefietactie van radiozender 3FM, heeft dit jaar een bedrag van 1.308.899 euro opgebracht.

Dat is aanzienlijk minder dan de vijf miljoen van vorig jaar, toen dj’s zich voor het laatst lieten opsluiten in Het Glazen Huis en plaatjes draaiden voor het goede doel.

Wandelen

Voor het eerst in de nieuwe opzet wandelden drie setjes van twee dj’s zeven dagen door heel Nederland, met TivoliVredenburg in Utrecht als eindbestemming in het vizier. Hier werd maandagavond het eindbedrag bekendgemaakt. Dat gebeurde rond negen uur, kort nadat het koppel Mark van der Molen en Rámon Verkoeijen als laatste over de eindstreep kwam.

Zendermanager van NPO 3FM Sharid Alles zei direct na de bekendmaking tevreden te zijn met het eindbedrag, maar het staat volgens haar nog niet vast dat Serious Request: Lifeline volgend jaar een tweede editie krijgt. „Iedereen heeft hier de afgelopen dagen rond de klok gewerkt. We gaan nu eerst even uitrusten en kerst vieren, vervolgens gaan we dan in januari evalueren. De vraag of we het nog een keer zó gaan doen, komt dan op tafel.”

Zere voeten

Sander Hoogendoorn en Eva Korenman kwamen maandagochtend als eerste al aan in Utrecht. Voor Sander was het een thuiswedstrijd, hij woont vlakbij TivoliVredenburg. Ook hij had, net als de andere dj’s, rugpijn en last van zere voeten, maar maakte daar geen punt van. „Al die mensen die we onderweg hebben gesproken en die ons hebben aangemoedigd, die slepen je er wel door. En het bedrag van 1,3 miljoen euro is fantastisch voor de mensen in nood die het écht nodig hebben; dat zijn de mensen voor wie we dit hebben gedaan.”

Het dj-duo Jorien Remkema en Rob Janssen werd halverwege de middag onder luid gejuich welkom geheten bij TivoliVredenburg. Alle diskjockeys hebben elk zo’n 180 kilometer gelopen, door regen en wind en met in hun rugzak 10 kilo aan apparatuur die ze nodig hadden om live-radio te kunnen maken.

Lees ook: ‘The Lifeline’ is een marathon, geen sprint

Mark en Rámon hadden daarop overigens iets anders bedacht; zij duwden de spullen in een kinderwagen voor zich uit. Langs de route bezochten de diskjockeys de vaak spontaan georganiseerde acties voor het goede doel, het Rode Kruis.

Glazen huis

De eerste editie van Serious Request kwam in 2004 ook vanuit Utrecht. Het Glazen Huis stond toen op de Neude. De opbrengst was ruim 9 ton. Ook in 2004 en 2005 kwam Serious Request vanuit Het Glazen Huis in Utrecht, de jaren daarna ging het evenement op reis door het land. Het absolute topjaar was 2012, toen er een bedrag van 13,8 miljoen euro werd opgehaald. Daarna ging het niet alleen bergafwaarts met de luistercijfers van 3FM, ook Serious Request bracht onder de streep steeds minder op.

De nieuwe opzet dit jaar moet dat tij keren. Of komend jaar voor dezelfde opzet wordt gekozen, en of het hoofdkantoor van Serious Request dan ook weer in Utrecht staat, is nog niet bekend.