Expo Altaarnatief: Heilige Larsje, de lat is met U

Print

Kunstwerk I Decline van Teun Seuren. Afbeelding: Lé Giesen

Griendtsveen / Swolgen / Broekhuizenvorst / Melderslo / Hegelsom / Meterik / Meerlo / Tienray / Broekhuizen / Horst / America / Grubbenvorst / Lottum / Sevenum / Kronenberg / Evertsoord -

Discussie met het geloof in de kerk. Dit weekend exposeerden 23 kunstenaars in de Lambertuskerk in Horst over religie in de breedste zin van het woord.

De lichtgevende tuinkabouter bestaat al een poosje, maar dit weekend sprak hij voor het eerst. Vanaf het spreekgestoelte in de Sint-Lambertuskerk in Horst predikte hij onophoudelijk de woorden: ‘Ik ben het licht’.

De kabouter is een van de veertig kunstwerken die afgelopen weekend in de Lambertuskerk te zien waren tijdens de expositie Altaarnatief.

Expo Altaarnatief: Heilige Larsje, de lat is met U
Call any Vegetables (Safia Boulghalgh). Foto: Lé Giesen

Het behoort tot het werk van Horstenaar Wim Moorman -met Frank Schijven (Melderslo) en Sanne Aben (Horst)- initiatiefnemer van deze bijzondere expositie waarbij de kunstenaars ‘de dialoog en de confrontatie aan gaan met het gebouw, zijn inventaris, het instituut en religie in het algemeen’.

„De Lambertuskerk is een ontzettend bijzonder gebouw, vol unieke kunstschatten uit de Middeleeuwen. Er is eigenlijk geen betere plek om een expo over dit thema te organiseren”, aldus Moorman.

Hong Kong

De 23 deelnemende kunstenaars komen niet alleen uit Horst aan de Maas, maar ook uit Brabant, Porto, Italië en zelfs Hong Kong. „Bij de een is die relatie meteen duidelijk, bij het andere werk moet je meer nadenken”, zegt kunstenaar Frank Schijven. „Maar als mensen iets anders zien dan ze zijn gewend, ervaren ze dat vaak als aangenaam. Hopelijk geldt dat hier ook.”

De kerk als decor van een expositie van hedendaagse kunstenaars over religie en de kerk. Dat levert een boeiend spanningsveld op.

Opvallend zijn bijvoorbeeld de grote poppen die zijn weggezet tussen de kerkbanken. Het werk ‘I decline’ is van de Hilversumse kunstenaar Teun Seuren. De poppen zijn halfnaakt en dragen doorzichtige mantels met bonte veren. ‘Een zoektocht naar de samensmelting tussen religie, identiteit en homoseksualiteit’, aldus de maker.

Expo Altaarnatief: Heilige Larsje, de lat is met U
Abrood. Vliegen rond het laatste avondmaal. (Sanne Aben) Foto: Lé Giesen

Voetbal

In de kerk worden vluchtelingen heilig verklaard in het werk ‘Saint Refugee’ (‘een ode aan deze helden en martelaren’) van de Marokkaanse kunstenares Safia Boulghalgh. Net als VVV-keeper Lars Unnerstall. Opgehemeld, verlicht en bezongen door het mannenkoor. ‘Hier offert men ter ere van de heilige Larsje. De lat is met U.’ Wim Moorman: „De rituelen en de verafgoding. De parallellen tussen religie en voetbal zijn onmiskenbaar.”

Bezoekers schuifelen in stilte langs de werken. Glimlachend. Gniffelend. „Zo zie je de kerk ineens heel anders”, fluistert een oudere dame tegen haar man.

Buiten ligt een hoop goud, met daaraan meterslang touw met goudblokken die de bezoeker naar de crypte van de kerk leidt. Naar ‘Toen de goden afscheid namen’ van Frank Schijven. „Goud als metafoor voor materiële zaken. Als de nieuwe religie. God en goud. Daar hechten mensen fundamentele waarde aan.”