Treinen

Zorgen over veiligheid vijftig jaar oud Belgisch materieel op lijn Maastricht

Print
Zorgen over veiligheid vijftig jaar oud Belgisch materieel op lijn Maastricht

Oud Belgisch materieel in Maastricht. Afbeelding: De Limburger

Zuid-Limburg / Maastricht / Itteren -

Terwijl nieuwe Arriva-treinen niet door mogen rijden naar Luik, zetten de Belgische spoorwegen momenteel vijftig jaar oude ‘motorstellen’ in op het traject tussen die stad en Maastricht. Gedeputeerde Hubert Mackus heeft bij het ministerie om opheldering gevraagd.

Mackus wil weten of de treinen wel voldoen aan de veiligheidsnormen. Ook vraagt hij zich af of je reizigers wel met goed fatsoen kunt laten betalen voor een rit in de sterk verouderde treinen.

Tegenhouden

Arriva en de provincie Limburg zijn al lange tijd in een strijd met de Belgische spoorwegen en overheid verwikkeld over de zogeheten Drielandentrein die vanuit Aken via Heerlen en Maastricht naar Luik moet pendelen. Die gloednieuwe trein wordt door de Belgen niet toegelaten omdat hij niet is voorzien van het nieuwste beveiligingssysteem Ertms. Zolang de Belgen de trein tegenhouden, stopt de dienstregeling in Maastricht.

Lees ook: Spooroorlog over verbinding Maastricht-Luik

Ook aan de Duitse kant is de trein nog niet toegelaten. Dat probleem is naar verwachting vlak na de jaarwisseling opgelost, stelt zowel Mackus als Arriva. Momenteel nemen bussen het Duitse deel van de verbinding waar.

Lees ook: Drielandentrein mag ook Duitsland niet in, toch feest

Tijdelijk

Volgens een woordvoerder van de Belgische spoorwegen (NMBS) hebben de vijftig jaar oude treinen die nu tussen Luik en Maastricht worden ingezet ook geen Ertms. Ze rijden tijdelijk op de lijn tussen Luik en Maastricht omdat het materieel dat daar normaal rijdt wordt gerenoveerd. De NMBS zet daarom treinen in die toelating hebben tot het Nederlandse spoor, stelt hij. Dat ze niet het nieuwste beveiligingssysteem hebben, doet er volgens hem niet toe. Die eis geldt alleen voor nieuwe treinen die toelating vragen op het Belgische spoor.

Lees ook: De bus die doet alsof hij een trein is

Pesten

Mackus ontkent dat zijn gang naar het ministerie een gevalletje ‘België pesten’ is. Hij vindt het naar eigen zeggen moeilijk te bevatten dat Arriva hypermoderne treinen klaar heeft staan, dat deze afgekeurd worden en er nu ‘stokoude’ toestellen voor in de plaats komen. Dat heeft niks met pesten te maken, maar is een relevante vraag, stelt hij.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →