Wetenschappers vangen herhaald radiosignaal op van diep in de ruimte

Wetenschappers vangen herhaald radiosignaal op van diep in de ruimte

Foto ter illustratie Afbeelding: iStock

Wetenschappers hebben een herhaald radiosignaal opgevangen van diep in de ruimte. Het zou afkomstig zijn van een sterrenstelsel 1,5 miljard lichtjaar bij ons vandaan. Dat meldt het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Het bijzondere aan de nieuwe waarneming is dat het om een herhaald radiosignaal gaat. Het kwam in totaal zes keer en leek van dezelfde plaats te komen: een sterrenstelsel 1,5 miljard lichtjaar bij ons vandaan.

De precieze bron van het radiosignaal is nog onduidelijk. Er is al veel gespeculeerd over radiosignalen in de ruimte. Ze kunnen voortkomen uit veel verschillende bronnen - van exploderende sterren tot buitenaardse wezens - maar de ware toedracht is nog niet bekend.

Tweede keer

Het is nog maar de tweede keer dat iets dergelijks wordt waargenomen. Bij de meer dan zestig snelle uitstoten van radiosignalen die ooit al werden opgevangen, was er nog maar één eerder van dat type.

“Dat er nu een tweede waarneming is, doet vermoeden dat er nog meer kunnen zijn”, zegt Ingrid Stairs van het Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment(CHIME) in Brits-Columbia, dat de ontdekking deed. “Hoe meer gegevens we hebben, hoe groter de kans dat we deze kosmische puzzel ooit kunnen oplossen: waar komen de signalen vandaan en hoe worden ze veroorzaakt?”