Dipje in wereldwijde Mini-verkopen

Print
Dipje in wereldwijde Mini-verkopen

De nieuwe volelektrische Mini. Afbeelding: BMW

Born -

Het zijn roerige tijden voor de auto-industrie. De wereldeconomie hapert, er worden muren van protectionisme opgetrokken en tussen de cijferregen door vallen vooral de ontslaggolven bij Ford en Jaguar Land Rover op. BMW Group vestigt desondanks een nieuw verkooprecord. Mini laat als enige binnen de groep een steekje vallen.

Na het recordjaar 2017 moet Mini een stapje terug doen. Het aantal verkopen is met 2,8 procent licht gedaald naar 361.531 auto’s vorig jaar. Ruim een derde daarvan is afkomstig uit de fabriek van VDL Nedcar in Born. De rest uit de fabrieken in Oxford.

Elektrisch

De verkoopdip is deels te verklaren met de uitloop van het huidige model Mini One (drie- en vijfdeurs). De introductie daarvan vond in 2014 plaats. Nedcar produceert naast de BMW X1 en de Mini-driedeurs, twee modellen Mini (Countryman en Cabrio) exclusief voor de wereldmarkt. BMW verwacht met de première later dit jaar van de in Engeland gebouwde volelektrische Mini (184 pk, actieradius 320 km) een nieuwe verkoopboost.

De gehele BMW Group (BMW, Mini, Rolls-Royce) verkocht vorig jaar 2.490.665 auto’s. Een plus van 1,1 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Focus

Op de hele automarkt blijft het dit jaar wispelturigheid troef. De merken hebben behalve de zorgen over diesel en emissietests ook last van aanzienlijke politieke of economische tegenwind. Daarnaast komt er een steeds sterkere focus op elektrische en zelfrijdende auto’s. Ontwikkelingen die investeringen van vele miljarden vergen.

VW-Ford-alliantie

Wat dat laatste betreft, staan de autoreuzen Volkswagen en Ford volgens ingewijden op het punt om een alliantie te sluiten. VW overweegt een investering in de Ford-divisie voor autonoom rijden. Omgekeerd overweegt de Amerikaanse groep een licentie te verlenen voor de Volkswagen Modular Electrical Component.