Elektrificatie

Limburg in de clinch met Gelderland over miljoenentekort Maaslijn

Print
Limburg in de clinch met Gelderland over miljoenentekort Maaslijn

De elektrificatie moet een eind maken aan overvolle treinen en vertragingen op de Maaslijn. Afbeelding: De Limburger

Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Arcen / Blerick / Tegelen / Velden / Belfeld -

De provincies Limburg en Gelderland zijn al maanden in conflict over een nieuw miljoenentekort voor de Maaslijn. Gelderland weigert mee te betalen aan extra kosten voor de elektrificatie van het spoortraject tussen Roermond en Nijmegen, waardoor Limburg mogelijk met een nog grotere overschrijding wordt geconfronteerd.

Snellere en milieuvriendelijke elektrische treinen moet deels een einde maken aan de klachtenstroom over vertragingen en uitvallende treinen. Maar het project wordt keer op keer uitgesteld. Oorspronkelijk zou het in 2020 klaar zijn. Uit de laatste gegevens van de provincie Gelderland blijkt dat de werkzaamheden pas in 2024 van start gaan.

Kosten
Dit uitstel brengt een aanzienlijke kostenpost met zich mee. De oude dieseltreinen blijven jaren langer rondrijden, waardoor de ingecalculeerde bezuiniging op brandstof niet doorgaat. Ook wordt de uitvoering van het project, door stijgende kosten voor materieel en prijsindexatie, steeds duurder. De elektrische treinstellen zijn al besteld en daarvoor moet gewoon worden betaald, ook al staan ze stil. Vervoerder Arriva beweert nooit door Limburg te zijn geïnformeerd over de vertraging en zegt niet te weten om welke kostenpost het gaat. Gedeputeerde Hubert Mackus (Infrastructuur) wil ook niet vertellen om welk bedrag het gaat. Wel is bekend dat alleen op het traject door Gelderland, slechts 8 kilometer van de complete Maaslijn, al een kleine 1 miljoen euro aan besparingen wordt misgelopen door uitstel van de elektrificatie.

Impasse
Al maanden verkeren de onderhandelingen tussen betrokken provincies en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de verdeling van de extra kosten in een impasse. Gelderland weigert mee te betalen en beroept zich op afspraken uit het verleden. Daarin staat dat alleen Limburg en Noord-Brabant opdraaien voor de risico’s. Limburg stelt daar tegenover dat „nergens expliciet is afgesproken dat ook vertragingskosten door Gelderland zijn afgekocht”. Hubert Mackus denkt dat Gelderland alsnog overstag gaat als ook het ministerie de beurs trekt.

Eerder beloofde hij er eind 2018 uit te zullen zijn en de definitieve rekening te presenteren aan Provinciale Staten. Dat is inmiddels met drie maanden uitgesteld. Tot op heden werden de totale kosten van het project geschat op een kleine 170 miljoen euro. Verleden jaar moest de bouw van een station in Grubbenvorst uit het plan geschrapt worden, ook om kosten te besparen.