Filmrecensies: geen doorsnee en een bitterzoete afronding

Print

Afbeelding: YouTube

FILMRECENSIES - Deze week gaat er weer een aantal films in première. De redactie bekeek ze en oordeelt of ze je tijd en geld waard zijn. Deze week: Nobody's Fool, Mary Queen of Scots, How to Train Your Dragon 3 en Glass.

Nobody’s Fool

Acteur, schrijver, producent en regisseur Tyler Perry heeft met zijn kluchtig-komische ?lms en theaterstukken een ?ink oeuvre opgebouwd. Bekendst zijn z’n Madea-?lms, waarin hij zelf de hoofdrol speelt. Perry is een van de weinige ?lmmakers die zich helemaal richt op de Afro-Amerikaanse markt.  Daaronder valt ook deze komedie. De vele grappen over bijvoorbeeld het gevangeniswezen en carrière maken als Afro-Amerikaanse vrouw zijn wellicht minder relevant voor een Europees publiek, maar als minstens de helft ervan zó ?auw is dat het bijna pijn doet, is dat niet Perry’s grootste probleem. Hoewel Haddish een breed komisch register heeft, wordt slechts de lompste versie ingezet. Gelukkig zijn er enkele geinige scènes met haar personage en Whoopi Goldberg als de immer stonede moeder. Carrièrevrouw Danica neemt haar net vrijgekomen, promiscue zus Tanya in huis. Hoewel Danica alles perfect lijkt te doen, ontdekt Tanya dat er toch iets niet klopt.

Regie: Tyler Perry
Acteurs: Tiffany Haddish, Tika Sumpter
Genre: komedie

Mary Queen of Scots

Net als het uitstekende, gedurfde The Favourite is ook Mary Queen of Scots geen doorsnee kostuumdrama. Regisseur Josie Rourke permitteert zich eveneens enkele vrijheden om het drama van Mary Stuart, die uiteindelijk op het schavot eindigde, extra te accentueren. Zo is er een ontmoeting tussen Mary (koningin van Schotland en katholiek) en haar nicht Elizabeth I (koningin van Engeland) op een geheime plaats, die nooit heeft plaatsgevonden. De confrontatie, die grotendeels op een briefwisseling tussen de beide monarchen is gebaseerd, is wel cruciaal voor het drama tussen de beide vrouwen die ook tegen elkaar worden uitgespeeld. Mary Queen of Scots oogt als een traditionele kostuum?lm, maar regisseur Rourke legt toch enkele andere accenten. Zij is niet bang om hard uit te halen, zoals met de gruwelijke moord op een homoseksuele vertrouweling van Mary, die door de verzamelde Schotse edelen met dolksteken om het leven wordt gebracht. De nadruk ligt op de beide koninginnen die moeten zien te overleven in een door mannen beheerst milieu dat de vrouwen tegen elkaar uitspeelt. Vooral Mary (knap en kordaat gespeeld door Saoirse Ronan) laat zich niet koeioneren, wat deels tot haar ondergang leidt. Haar nicht Elizabeth I (Margot Robbie, niet helemaal overtuigend) wordt geplaagd door een slechte gezondheid (pokken) en de druk om zich voort te planten. Als Mary wel een nakomeling krijgt en zij rondbazuint dat haar kind beide tronen kan beklimmen, tekent zij in feite haar doodvonnis.

Regie: Josie Rourke.
Acteurs: Saoirse Ronan, Margot Robbie.
Genre: drama

How to Train Your Dragon 3

Dit derde avontuur is de laatste uit de animatie?lmreeks die geïnspireerd is op de gelijknamige boekenserie van Cressida Cowell. Het is een aardige, bitterzoete, soms ietwat chaotische afronding van de lotgevallen van Hikkie, draak Tandloos en het kleurrijke Vikingdorp Berk.
Als een schurk het voorzien blijkt te hebben op Tandloos, de allerlaatste Helleveegdraak, besluit stamhoofd Hikkie dat een volksverhuizing noodzakelijk is. Tweede en derde ?lms in een serie zijn vaak lang zo leuk niet als het eerste ontwikkelingsverhaal. En ook hier is dat het geval.
Gelukkig tekenden alle oorspronkelijke stemacteurs voor deze laatste keer. Ook een Nederlandstalige versie wordt overigens uitgebracht.
Na de eerste How to Train Your Dragon-?lms die door DreamWorks Animation werden gepresenteerd in respectievelijk 2010 en 2014, is de ver?jnde computeranimatie er alleen maar beter op geworden. Vooral Tandloos ziet er zorgvuldig ontworpen uit. Dat hij zich gedraagt als een trouwe, speelse hond blijft een razend slimme vondst om zo’n glad, pikzwart, hagedisachtig wezen knuffelbaar te maken. We zullen hem missen.

Regie: Dean DeBlois
Stemmen: Jay Baruchel, Cate Blanchett
Genre: animatie

Glass

Met Glass rondt regisseur M. Night Shyamalan – althans voorlopig – een trilogie af die in 2000 begon met de rampenfilm Unbreakable, waarin Bruce Willis de enige overlevende speelde van een treinongeluk. Zes jaar later maakte hij de thriller Split waarin een man met een gespleten persoonlijkheid (23 mensen huizen in zijn lichaam, inclusief een bullebak genaamd The Beast) de hoofdpersoon was. Alle belangrijke personages uit deze flms komen nu bijeen in Glass, het derde deel. Dit speelt zich hoofdzakelijk af in een medisch centrum waar de drie speciaal begaafde personages, die supermenselijke kwaliteiten bezitten, worden geobserveerd. Bruce Willis, James McAvoy en Samuel L. Jackson kunnen zich helemaal uitleven in hun vertrouwde rollen die tot bloedstollende confrontaties leiden, waarbij de klassieke thema’s uit stripverhalen de inspiratie vormen, als ware het de Heilige Schrift. Met veel inventiviteit brengt Shyamalan, ook de maker van The Sixth Sense, zijn fantasiewereld tot leven. Glass is zeker geen doorsnee superhelden?lm, meer een bloedserieus gezelschapsspel voor drie mannen die zuchten onder hun speciale talenten. McAvoy is weer zeer overtuigend in de vertolking van de talloze figuren die huizen in zijn lichaam.

Regie: M. Night Shyamalan
Acteurs: Samuel L. Jackson, James McAvoy en Bruce Willis
Genre: actiedrama