Duitsers nemen voortouw in plannen voor heropening IJzeren Rijn

Print
Duitsers nemen voortouw in plannen voor heropening IJzeren Rijn

Het oude tracé door De Meinweg. Afbeelding: Jeroen Kuit

Laar / Weert / Altweerterheide / Stramproy / Tungelroy / Swartbroek / Ool / Roermond / Venlo -

De Duitse overheid gaat de gesprekken met Nederland en België over heropening van de IJzeren Rijn leiden. Dat heeft verkeersminister Hendrik Wüst van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen afgesproken met zijn Vlaamse collega.

Lees ook: Duitsland wil IJzeren Rijn voor chemietreinen

Insteek van het gesprek is heropening van de verbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebiet via een nieuw tracé in Nederland. Treinen rijden dan niet via het in onbruik geraakte spoor dwars door Nationaal Park De Meinweg. Ze worden via de Maaslijn van Roermond naar Venlo geleid en gaan daar de grens over.

Maaslijn

Hiervoor is verdubbeling van het spoor van de Maaslijn tussen Roermond en Venlo nodig. Precies een jaar geleden werd duidelijk dat dit een investering van 770 miljoen euro vergt en daarmee goedkoper is dan heropening van de lijn door het natuurgebied. De rekening die vooral door de Belgen betaald moet worden.

Doorbraak

De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts is blij met de nieuwe rol van de Duitsers die tot nu toe altijd terughoudend waren. Hij noemt het ‘een doorbraak’. „Nu ontpopt Duitsland zich zelfs tot voortrekker. We tillen het project zo naar een hoger niveau,” meldt hij. De Belgen en Duitsers hopen Europees geld binnen te halen voor de spoorverbinding. De Duitsers maken de planning voor het verdere overleg.