Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

Hoofdrekenen lukt de student in Nederland al niet meer

Hoofdrekenen lukt de student in Nederland al niet meer

Zijn rekenen en taal ook in deze tijd van spellingcontrole en rekenmachines nog nuttig? Afbeelding: iStock

Leerlingen en studenten worden onderworpen aan allerlei toetsen. Toch daalde het niveau van het basis- en voortgezet onderwijs de afgelopen twintig jaar. Hoe kan dat?

Hoe staat het met de tafels van één tot en met tien? Die vraagt stelt Henk de Swaan Arons de leerlingen of studenten die bijles bij hem komen volgen. „Ik denk dat ik die wel weet”, is dan het antwoord. Maar als hij vervolgens vraagt hoeveel vier keer zeven is, blijft het dikwijls stil. „Ook bij studenten van de economische faculteit.”

De Swaan Arons is technisch wiskundige. Hij werkte bij de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam, onder meer als hoofddocent. Sinds zijn pensioen in 2005 geeft ...