Aantal fastfoodrestaurants in de lift

Print
Aantal fastfoodrestaurants in de lift

Afbeelding: iStock

Nederland telt 422 fastfoodrestaurants. Dat is 17 procent meer dan vijf jaar geleden. En het einde is nog niet in zicht, wat expert zorgen baart.

De groei van het aantal restaurants met hamburgers, friet, taco’s en gefrituurde snacks gaat iets langzamer dan de groei van lunchrooms en grillrooms, maar vooral in grote steden, langs de snelweg en in outletcentra groeit de sector gestaag. Uit een rapport van horeca-adviesbureau Van Spronsen en Partner blijkt dat het einde van de groei voorlopig nog niet in zicht is.

Vooral de inwoners in Noord-Holland hebben kans dichtbij een fastfoodrestaurant te wonen. Per 100.000 inwoners is er omgerekend 3,2 restaurant beschikbaar. De hoofdstad is snackkampioen. Als Amsterdam niet meetelt, is het gehalte fastfoodrestaurants juist lager dan gemiddeld. Drenthe en Zeeland tellen beduidend minder fastfoodrestaurants, vooral door minder kilometers snelweg en minder grote steden.

Het aantal fastfoodrestaurants in Nederland zit in de lift. Volgens onderzoek van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners zijn grote ketens als McDonald’s, KFC en Burger King daarbij heer en meester.

Middenmoot

In Nederland behoort bijna 85 procent van de fastfoodrestaurants tot de grote drie, McDonald’s, KFC en Burger King. Per 100.000 inwoners zijn er 1,4 McDonald’s-vestigingen te vinden. Daarmee zit Nederland internationaal in de middenmoot. In Europa voeren Oostenrijk en Frankrijk de lijst aan, met relatief de helft meer aanbod dan in Nederland. De Verenigde Staten spant de kroon met bijna 4,5 filialen van McDonald’s per 100.000 inwoners.

Van Spronsen & Partners verwacht dat de groei van fastfood de komende vijf tot zeven jaar zal doorzetten, richting de vijfhonderd restaurants. Een fenomeen als maaltijdbezorging wint immers ook aan populariteit, stellen de onderzoekers. Daarnaast is sprake van expansiedrift bij de grote ketens. KFC en Burger King lijken bijvoorbeeld flink te willen uitbreiden in Nederland. En in de grote steden zijn ook al nieuwe spelers als Five Guys en Ellis Gourmet Burger neergestreken. Die hebben een iets ander concept en trekken dus ook weer een iets andere doelgroep.