‘Bon van 95 euro voor appen op de fiets’

Print
‘Bon van 95 euro voor appen op de fiets’

Een tiener appt op de fiets, straks kan zij een fikse boete krijgen. Afbeelding: AD/ROBIN UTRECHT

Wie vanaf 1 juli wordt betrapt op appen op de fiets, krijgt een boete van 95 euro. Dat melden Haagse bronnen.

Deze nieuwe verkeersboete wordt volgens de ingewijden vrijdag besproken in de wekelijkse ministerraad. Het bedrag is naar verluidt afgestemd op andere sancties die al gelden voor verkeersovertredingen.

Zo kost voor fietsers rijden onder invloed momenteel 100 euro, rechts inhalen en door rood licht rijden 95 euro. Een stopteken van de politie negeren is substantieel duurder: 150 euro. Bij al deze bedragen komen nog administratiekosten.

Een automobilist moet 240 euro betalen als die rijdend gepakt wordt met een mobieltje in de hand. Het verschil met de boete van 95 euro voor fietsers is volgens experts onder meer te verklaren door de schade (aan anderen) die de overtreding kan opleveren.

Mobiel elektronisch apparaat

Het wordt per 1 juli sowieso verboden om tijdens het besturen van alle voertuigen een mobiel elektronisch apparaat vast te houden. De term ‘mobiel elektronisch apparaat’ is ruimer dan de huidige term ‘mobiele telefoon’ om alvast rekening te houden met de toekomst.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer) zei eerder over het aankomende appverbod op de fiets: ,,Als je je in het verkeer begeeft dan moet je je aandacht erbij houden. En niet bezig zijn met je mobiele telefoon.”

Gemiddeld gebruikt nu 49 procent van de Nederlandse consumenten hun mobiele telefoon terwijl ze fietsen. In de leeftijd van 18 tot 24 jaar is zelfs driekwart met hun mobiel bezig op de fiets, aldus onderzoek van Deloitte dat afgelopen november verscheen.

Appen meest afleidend

Volgens verkeersexperts van het SWOV zijn vooral activiteiten gevaarlijk die ervoor zorgen dat de ogen lang niet op de weg zijn gericht: appen staat bovenaan. Overigens blijkt uit onderzoek dat ook handsfree bellen en muziek luisteren via oortjes tot slechter weggedrag leidt.

Het precieze aantal verkeersslachtoffers door afleiding is onbekend. Twee oudere Nederlandse onderzoeken kwamen tien jaar terug uit op een indicatie van 3 à 4 procent van de fietsongevallen met enig letsel waar telefoongebruik aan voorafging.

De verwachting is dat dit percentage de laatste jaren alleen maar is gestegen, door de toenemende populariteit van het mobieltje.