Openbaar vervoer

Drielandentrein in 2019 zeker niet meer door naar België

Print
Drielandentrein in 2019 zeker niet meer door naar België

Drielandentrein Afbeelding: Arriva

Heerlen / Hoensbroek / Maastricht / Itteren -

De drielandentrein die moet pendelen tussen Aken en Luik, gaat dit jaar zeker nog niet op Belgisch spoor rijden. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer.

Volgens haar is het onmogelijk om de trein door te laten rijden omdat een andere beveiliging nodig is dan voorzien. Ze verwijst daarmee naar de Belgische eis dat de Arriva-trein wordt voorzien van het Europese beveiligingssysteem Ertms. De nieuwe trein die Arriva speciaal liet bouwen, heeft wel het Duitse, Nederlandse en Belgische beveiligingssysteem, maar niet het Europese. Aanschaf daarvan is duur, en is feitelijk overbodig omdat het spoor tussen Maastricht en Luik ook geen Ertms heeft.

Perron

De beveiliging is niet het enige probleem, blijkt uit de brief van Van Veldhoven. Zo moet het perron in Visé worden verhoogd om reizigers veilig te kunnen laten uitstappen. Ook moet Arriva nog de formele aanvraag doen om de treinen op vaste tijdstippen over het Belgische spoor te laten rijden. Bij de start van de lijn, afgelopen december, mocht de drielandentrein ook Duitsland niet in. Sinds afgelopen weekeinde mag dat wel, en pendelt de trein van Aken via Heerlen naar Maastricht.

Realistische planning

Van Veldhoven wil op korte termijn in Benelux-overleg de drielandentrein op de agenda zetten, in de hoop dat die zo snel mogelijk ook echt drie landen aan kan doen. Momenteel loopt een onderzoek dat tot een ‘realistische planning’ moet leiden.