Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

Basquiat, ‘rauw en onaf, net als Heerlen’

Koningin Máxima poseert in de gouden mantel die Basquiat maakte voor zijn minnares Alexis Adler (tweede van rechts). Afbeelding: Harry Heuts

Heerlen / Hoensbroek -

Máxima stal de show door met een foutloos uitgevoerde graffiti-handtekening donderdag de expositie ‘Basquiat - The Artist and His New York Scene’ in Schunck Heerlen feestelijk te openen. Maar het was de kunst van Jean-Michel Basquiat (1960 - 1988) die de kroon op de dag zette.

Het mediacircus giert ’s ochtends om elf uur in zesde versnelling op het moment dat drie grote zwarte Audi’s bij Schunck in Heerlen arriveren. Koningin Máxima is er. De show kan beginnen.

In cultuurpaleis Schunck wacht een vooraf streng geselecteerd publiek van 150 genodigden op de feestelijke opening van de expositie ‘Basquiat – The Artist and His New York Scene’, een Europese primeur. Het publiek bestaat niet alleen bobo’s uit de cultuurwereld, bedrijfsleven en politiek maar ook uit ‘gewone’, jarige ...