Bij Boots-apotheken kan voortaan alleen met pin betaald worden
Contant betalen is bij Boots-apotheken niet langer mogelijk. — © Getty Images
Moet je in een apotheek contant kunnen betalen? Nee, vindt Boots apotheken, met vestigingen in Venlo, Tegelen en Valkenburg. De consumentenbond is er niet blij mee.
Contant betalen in een apotheek zou altijd moeten kunnen, vindt de Consumentenbond. Immers, nog een behoorlijke groep gebruikt geen pin en je kunt als consument niet zomaar naar een andere apotheek. Onzin, vindt Boots apotheken, met vestigingen in Venlo, Tegelen en Valkenburg. Per 1 februari is het bij alle zestig Boots-apotheken, op die op Schiphol na, ‘pin-only’.
Voornaamste reden daarvoor is de veiligheid van het personeel, zegt marketingmanager Wilco Thijssen van Boots apotheken. Een jaar geleden werd het besluit genomen cashgeld uit te bannen, een voor een haalden de Boots-apotheken de kassa’s uit de apotheken weg. Tot vervelende reacties of klachten van klanten heeft dat niet geleid, zegt Thijssen. „Medicijnen worden rechtstreeks door de zorgverzekeraars vergoed. Sinds 1 januari wordt ook een eventuele bijbetaling via de zorgverzekeraar afgehandeld. Van alle transacties gaat 98 procent om deze gevallen. Als een klant voor overige zaken écht alleen maar cash kan betalen, vinden we daar wel een oplossing voor, bijvoorbeeld via een eenmalige machtiging.”
De consumentenbond is er niet blij mee en heeft de apothekersorganisatie gevraagd het beleid te veranderen. Ook de branchevereniging van apothekers is aangeschreven. „Als apotheek heb je een zorgplicht. Een groot deel van de klanten behoort bovendien tot een kwetsbare groep”, zegt Joyce Donat van de Consumentenbond.
Eerder kwam de Consumentenbond al in actie tegen Benu-apotheken. Die hadden contant afrekenen weliswaar niet afgeschaft, maar verzwegen richting klanten dat die mogelijkheid er wel nog was.